روانشناسی خانواده

بررسی روانشناسی آسیب های اجتماعی طلاق

آسیب های اجتماعی طلاق

جدایی یک زوج می‌تواند دلایل مختلفی مانند تفاوت‌های فرهنگی-مذهبی، مشکلات مالی، عدم تفاهم زن و مرد و… داشته باشد.  طلاق یکی از آسیب‌های اجتماعی است که سبب از بین رفتن بنیان خانواده می‌شود و  آسیب‌های زیادی  به افراد خانواده‌ وارد می‌کند که تبعات این آسیب‌ها ممکن است تا مدت‌ها همراه افراد خانواده باشد و سلامت روان تمام آنها را در معرض خطر قرار دهد. بنابراین بهتر است قبل از اینکه تصمیم جدی به جدایی بگیرید، از آسیب‌های اجتماعی طلاق و پیامدهای  مختلفی که می‌تواند داشته باشد، آگاه شوید. در ادامه‌ با ما همراه باشید تا به بررسی آسیب‌های اجتماعی طلاق بپردازیم.

طلاق چگونه بر زنان تاثیر می‌گذارد؟

به طور کلی طلاق بر روی زن، مرد و فرزندان یک خانواده تاثیرگذار است و می‌تواند اثرات منفی برای آنها به همراه داشته باشید؛ اما در اکثر مواقع زنان نسبت به مردان آسیب‌ بیشتری می‌بینند و احساسات منفی بیشتری را تحمل می‌کنند.

آسیب‌های اجتماعی طلاق در زنان

  1. احساس عدم امنیت در جامعه

عموم مردم در جامعه‌ی ایران  متاسفانه دیدگاه خوبی نسبت به طلاق ندارند و این می‌تواند منجر به ایجاد برخی مشکلات برای افرادی که از همسر خود جدا شده‌اند -به خصوص برای زنان- شود. در چنین شرایطی فرد ممکن است احساس عدم امنیت کند و برخی از افراد نیز نگاه درست و مناسبی نسبت به او نداشته باشند. همین امر به نوبه خود، می‌تواند دلیل ایجاد برخی از آسیب‌های روحی و روانی پس از طلاق در زنان شود.

  1. مسائل و فشار مالی

از دیگر آسیب‌های اجتماعی طلاق می‌توان به مشکلات مالی و اقتصادی اشاره کرد، به خصوص در زنانی که استقلال مالی نداشته و به همسر سابق خود وابسته بوده‌اند. در برخی موارد ممکن است خانواده‌ نیز پس از طلاق، از دخترشان حمایت نکنند که در این صورت عدم استقلال مالی فرد را  دچار مشکلات اقتصادی می‌کند و همین امر موجب کاهش کیفیت زندگی‌ او می‌شود. کاهش سطح کیفیت زندگی نیز می‌تواند بر ارتباطات اجتماعی و توانایی فرد برای مشارکت در جامعه و فعالیت‌های اجتماعی تاثیر بگذارد.

  1. افسردگی و اختلالات روانی

پس از جدایی،  فرد ممکن است احساساتی مانند غم، اندوه، گناه، شکست و… را تجربه کند و اگر این احساسات برای مدت طولانی با فرد باقی بمانند، به مرور باعث ایجاد افسردگی و برخی از مشکلات روحی می‌شوند. این احساسات معمولا در افرادی که رابطه‌ی طولانی مدتی داشته‌اند قوی‌تر و شدیدتر هستند و به همین دلیل می‌توان گفت که این افراد ریسک ابتلای بیشتری به این آسیب اجتماعی طلاق دارند.

  1. مشکلات ناشی از عدم حضانت فزندان

عدم حضانت فرزندان می‌تواند یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی طلاق برای زنان باشد. این آسیب می‌تواند سبب ایجاد احساس انزوا و تنهایی در زنان شود؛ چراکه دیگر مثل سابق با فرزند خود در ارتباط نیستند. همچنین می‌تواند باعث بروز برخی  نگرانی‌ها و تنش‌هایی در خصوص فراموش شدن و کمرنگ شدن  توسط فرزندان‌شان شود.

گاهی اوقات  این آسیب اجتماعی منجر به احساس ناکافی بودن نیز می‌شود. به این صورت که فرد خود را والدی نالایق و نامناسب می‌بیند و گمان می‌کند که نتوانسته‌ است  مادر خوبی برای فرزندش باشد.

آسیب‌های اجتماعی طلاق بر مردان

شاید تصور کنید که طلاق آسیبی به مردان نمی‌رساند و تمام آسیب‌های اجتماعی طلاق مختص زنان و کودکان است اما باید بدانید که طلاق نه تها برخی آسیب‌هایی را برای مردان به دنبال دارد، بلکه در برخی مواقع این آسیب‌ها شدید هستند و برطرف کردن این آسیب‌های اجتماعی طلاق نیازمند زمانی طولانی است.

  1. انزوای اجتماعی

مردان ممکن است پس از طلاق انزوای اجتماعی را تجربه کنند؛ زیرا معمولا ارتباطات خود را با دوستان مشترک و اعضای خانواده که بخشی از حلقه‌ی ارتباطی و اجتماعی همسر سابق خود بودند، از دست می‌دهند. این آسیب اجتماعی طلاق در مردان می‌تواند منجر به تنهایی و عدم حمایت اجتماعی شود.

  1. قضاوت شدن از سوی جامعه

مردانی که از همسر خود جدا می‌شوند، عموما توسط برخی از افراد خانواده و جامعه قضاوت می‌شوند، چراکه انتظارات اجتماعی از آنها بالا بوده و جامعه از آنها انتظار داشته تا به عنوان حامی خانواده  برای حفظ و نگه‌داری آن تلاش کنند و موفق شوند. چنین آسیبی می‌تواند بر اعتماد به نفس، عزت نفس و حس خود ارزشمندی مردان تاثیر بگذارد و اگر ادامه‌دار باشد، سبب برخی اختلالات روحی و روانی  می‌شود.

  1. از دست دادن هویت

یکی دیگر و شاید مهم‌ترین آسیب اجتماعی طلاق بر مردان، از دست دادن هویت می‌باشد. برخی از افراد پس از طلاق دچار سردرگمی می‌شوند و امکان دارد که از دست دادن هویت را تجربه کنند. این اتفاق به خصوص در زمانی رخ می‌دهد که احساس خودارزشمندی و هویت فرد، وابسته به نقشش به عنوان یک همسر و یا یک پدر باشد. در چنین شرایطی کنار آمدن با شرایط و هویت اجتماعی جدید به عنوان یک مرد مجرد و یا یکی از والدین می‌تواند یکی از مشکلات و مسائلی باشد که فرد باید با آن دست و پنجه نرم کند. چنین آسیبی می‌تواند بر روابط اجتماعی و حضور فرد در جامعه تاثیرگذار باشد.

  1. ایجاد مشکلات اقتصادی

مردان پس از طلاق نیز، مانند زنان می‌توانند  مشکلات اقتصادی داشته باشند و یا درگیر مسائل مالی جدیدی شوند. گاهی اوقات پس از جدایی، فرد وادار به پرداخت مهریه و نفقه می‌باشد که بسته به مبلغی که باید بپردازد، ممکن است با مشکلاتی روبه‌رو شود. این آسیب اجتماعی طلاق بر مردان، خود می‌تواند باعث به وجود آمدن مشکلات دیگری شود. فشار اقتصادی و مالی در اکثر مواقع افراد را فرسوده می‌کند و مشکلاتی از قبیل افسردگی، اضطراب، تنش و نگرانی، کاهش سطح کیفیت زندگی و… به وجود می‌آورد.

جمع‌بندی

به طور کلی آسیب‌های اجتماعی طلاق زیاد هستند و بعدهای مختلفی از زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. به همین دلیل بسیار مهم و حائز اهمیت است که افراد عاقلانه و آگاهانه تصمیم بگیرند و تمام جوانب موجود را بسنجند تا کمترین آسیب‌ها را متحمل شوند.  در برخی شرایط ممکن است شما با توجه به موقعیتی که در آن قرار دارید، قادر به تصمیم‌گیری صحیح و انتخاب مسیر درست نباشید؛ در چنین شرایطی قطعا به کمک یک متخصص نیازمندید. پیشنهاد روان‌نویس به شما این است که حتما با افراد متخصص و روان‌شناسان خبره و کاربلد ارتباط بگیرید تا آنها با توجه به شرایط شما، راهنمایی‌تان کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *