سلامت روان

معرفی بهترین کتاب ها درباره انواع طرحواره ها

کتاب درباره طرحواره ها

مطالعه کردن و کتاب خواندن یکی از لذت بخش ترین و متفاوت ترین حس های دنیا است که در زمان های مختلف زندگی میتوان خود را به آن مشغول کرد. طبق تحقیقات انجام شده کتابخوانی علاوه براینکه یکی از لذت بخش ترین کارهای دنیا است به ‌خودی‌خود باعث تغییر حال و احوال شما می‌شود و همچنین می‌تواند راهنما شما در زندگی باشد؛ زیرا هم سرگرم‌کننده و هم آموزنده است. افراد کتاب‌ها را به ظاهر نوشته های ساده می‌بینند اما کتاب‌ها دارای قدرت خارق‌العاده هستند؛ کتاب همچون یک دوست خوب همیشه می‌تواند کنار شما باشد. شما با کتاب هایتان می‌توانید بخندید و یا حتی گریه کنید. کتاب‌هایتان در تمام لحظات زندگی می‌توانند کنار شما باشند. شما با انتخاب کتاب هایی که داستان های مثبت را شرح می‌دهند می توانید حال خودتان را خوب کنید و در نتیجه باعث کاهش استرس و تزریق حال خوب به شما می‌شود. کتاب ها علاوه براینکه می‌تواند حال و احوال شما را تغییر دهد می‌توانند راهنمای شما در زندگی نیز باشد. درمشکلات شما را راهنمایی کند؛ که این روش را کتاب درمانی می نامند و کتاب هایی که در این مسیر شما را همراهی می‌کند را کتاب های خودیار می‌نامند. هدف از نوشتن کتاب های خودیار ایجاد تغییرات مثبتی در فرد است که باعث پیشرفت و راهنمایی فرد در زمینه های مختلفی اعم از شغلی، شخصی، مالی، عاطفی و دیگر زمینه‌ها شود.

تاریخچه کتاب درمانی

در آغاز سال ۱۹۱۶ ساموئل استفاده از روش کتاب درمانی برای درمان برخی از بیماری ها معرفی کرد. همچنین پس پایان یافتن جنگ جهانی اول در بیمارستان های مخصوص مجروحان جنگی ارتش کتابخانه هایی احداث شد تا با استفائه از کتاب های کتابخانه بیمارستان بیماری های روانی سربازان را درمان کنند. امروزه نیز از این روش در مدارس، موسسات روانشناسی، زندان ها و دیگر مراکز مختلف برای افرادی که با مشکلاتی در زندگی روبه رو شده اند؛ استفاده می‌‌شود.

چه زمانی می‌توان از کتاب درمانی استفاده کرد

طبق تحقیقات انجام شده توسط روانشناسان و مشاوران مطالعه و کتاب خوانی می‌تواند یک روش درمانی برای درمان افسردگی، اضطراب، اعتیاد و دیگر مشکلات روانی استفاده کرد. همچنین افرادی که به دنبال رهایی از تله های شخصیتی یا همان طرحواره ها هستند روش کتاب درمانی روش بسیار پرکاربردی است که در این مسیر می‌توانید از کتاب هایی که در ادامه مقاله به معرفی آن ها می‌پردازیم استفاده کنید.

بخوانید: رمان هایی که حال آدم را خوب میکنند

معرفی کتاب درباره انواع طرحواره ها برای رهایی از تله های شخصیتی

در ادامه به معرفی تعدادی از بهترین کتاب ها درباره انواع طرحواره ها و طرحواره درمانی میپردازیم.

کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید

نوشته جفری‌ای یانگ بنیان گذار طرحواره درمانی

اکثر افراد علت اینکه چرا در زندگی دچار احساس نارضایتی نسبت به زندگیشان هستند را نمی‌دانند؛ حتی نمی توانند بفهمند چرا دچاراحساس ناخوشایند در زندگی هستند. این موضوع زمانی پیچیده‌تر می‌شود که از افراد موفق و ثروتمند افرادی هستند که درگیر این احساسات هستند یعنی در زندگی خود احساس نارضایتی دارند هستند و با مشکلات بسیار زیادی روبه رو هستند. یانگ و کلوسکو به عنوان دو تن از بزرگترین روانشناسان حاضر، ریشه بسیاری از مشکلات شخصیتی را در دوران کودکی می‌بینند و علت وجود اینگونه مشکلات را بررسی می‌کنند. پس از آن راه حل‌هایی ساده ولی کاربردی برای چگونگی غلبه بر این دست از مشکلات را ارائه می‌کنند.

کتاب رهایی از الگوهای تفکر منفی

نوشته گیتا جاکوب، هانی ون جندن، لورا سیباور

با این کتاب شما می‌توانید خودتان را بشناسید؛ احساسات خودتان و الگوهای شخصیتی خود را شناسایی کنید و در نهایت به خودشناسی برسانید. در این مسیر می‌توانید الگوهای تفکر منفی که ذهن شما را درگیر کرده است بررسی کنید. تا بتوانید راه‌های جدیدی در زندگی خود پیدا کنید. شما در بخش های ابتدایی از کتاب رهایی از الگوهای تفکر منفی درباره اینکه چگونه الگوهای تفکر منفی را شناسایی و درک کنید و همچنین احساسات و رفتارهای مربوط به آن الگوهای منفی را بشناسید. در ادامه کتاب درباره اینکه چگونه این الگوها را میتوانید تغییر دهید صحبت شده است.

کتاب راهنما بالینی برای طرحواره درمانی

نوشته جان فارل، نیل ریس، ایدا شاو

کتاب راهنما بالینی برای طرحواره درمانی یک مرجع کامل برای درمان انفرادی و گروهی برای ذهنیت هایی است که درگیر طرحواره ها و یا تله های شخصیتی هستند. کتاب راهنما بالینی برای طرحواره درمانی نمونه جلسات انفرادی و گروهی را شرح می‌دهد. این روش درمان از طریق هدف قرار دادن ذهنیت گرفتار شده فرد در تله های شخصیتی و طرحواره ها و ایجاد تغییرات است. این تغییرات  و رهایی از تله های شخصیتی و طرحواره ها در یک دوره حداقل شش هفته‌ای و حداکثر یک ساله اتفاق می‌افتد. کتاب راهنما بالینی برای طرحواره درمانی دستورالعمل های گام به گام، نکات، یادداشت ها و تمریناتی که مختوا مورد نیاز درمان گر است را فراهم نموده است.

دیگر کتاب های نوشته برای رهایی از تله های شخصیتی

  • کتاب طرحواره درمانی هیجانی نوشته رابرت لیهی
  • کتاب جامع طرحواره درمانی نوشته ون وربسکوجیک – جنی برویرسن – مارجون نادورت
  • کتاب طرحواره درمانی برای زوجین نوشته چیارا سیمونه دی فراچسکو – اکهارد رودیگر – بروس استیونز

برای تهیه کتاب ها می‌توانید به مراکز سطح شهر مراجعه کنید و یا از سایت های متفاوت نسخه دیجیتالی و یا چاپی کتاب ها را تهیه کنید.

در پایان تیم روان نویس امید دارد که شما با خواندن کتاب های معرفی شده بتوانید از طرحواره و تله های شخصیتی رهایی یابید و چراغ جدیدی در مسیرتان روشن کنید و همچنین امیدواریم روزگارتان را سرشار باشد و پله های موفقیت را طی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *