معرفی کتاب

معرفی بهترین کتاب هایی که حال آدم را خوب میکنند

کتاب حال خوب کن

خیلی خوشحالم که برای پیدا کردن آرامش خودت، دنبال کتاب هایی برای حال خوب میگردی؛ تا روحیه خودتو بالا ببری یا بالا نگه داری. به شخصه اعتقاد دارم،  کسی که میتواند با کتاب خود را سرگرم کند هیچ وقت بدون سرگرمی نخواهد بود. چرا که وقتی گوشه اتاق، بعد از یک روز پر التهاب و شاید سخت و نفس گیر در آن جا می نشینی. یک فنجان چای در کنار خود قرار می دهی و کتابی که شب قبل تا جایی که، دخترک جوان حقایقی که ۲۰ سال از او پنهان شده است و زندگی او را تحت تاثیر گذاشته را خوانده بودی شروع میکنی، تو را به جایی از عمق وجودت می برد که شاید نخواهی هیچ وقت از آنجا خارج شوی.

اما دنیا با همین فراز و نشیب ها زیباست. بالاخره باید از دنیای کتاب خواندن خارج شوی و حالا کتاب خودت را باز کنی تا زندگی بهتری را تجربه کنی. در این مقاله میخواهیم چندتا از بهترین کتاب هایی برای حال خوب توصیه می‌شود را به شما معرفی کنیم.

آیا کتاب خواندن باعث بهتر شدن حال ما میشه؟

در جهان پر سرعت و پر از حواس‌پرتی‌های مبتنی بر فناوری و هوش مصنوعی، یافتن آرامش در همنشینی با یک کتاب خوب مانند یک اقدام کلاسیک است. زیبا، اصیل و منحصر به فرد خواهد بود. اما با این وجود، مزایای مطالعه بسیار بیشتر از فرار یا سرگرمی است. درگیر شدن با ادبیات و مطالعه به بهبود دید ذهنی و عاطفی کمک می کند. باعث بالاتر رفتن سطح کلاس زندگی تو خواهد شد. در مشکلات و حوادث یک یار مهربان بی قضاوت خواهد بود.

همه ما احساس غواصی با سر در یک داستان فریبنده را می دانیم، و با پرواز تخیلات خودمان را در صفحات آن گم می کنیم. اما چه چیزی در خواندن وجود دارد، که حال ما را بهتر می کند؟ تحقیقات علمی حاکی از آن است که، وقتی کتابی را مطالعه می کنیم، سفری متحول کننده را آغاز کرده‌ایم. که تاثیر مثبتی بر ذهن و روح ما می گذارد.

همچنین برای شناخت کتاب‌های بیشتر می‌توانید مقاله‌ی معرفی رمان‌های حال خوب کن را نیز بخوانید.

چرا کتاب خواندن باعث بهتر شدن حال ما میشه؟

کتاب خواندن باعث افزایش تمرکز و دوری از مشکلاتت می شود. و چون داری عملی انجام میدهی که باعث رشد تو میشود یک حس خوب رضایت از مطالعه خواهی داشت. در نهایت باعث می شود تصمیمات و اتفاقات بهتری بگیری، که در نتیجه به بهبود حال تو کمک می کند. وقتی تک تک صفحات کتاب را خوانش میکنی، حس رضایت باعث ترشح دوپامین خواهد شد؛ که به حال خوب تو کمک می کند.

حالا بدون اتلاف وقت به سراغ معرفی کتاب هایی برای حال خوب میرویم که هر کسی باید بخواند.

۱.رمان شازده کوچولو اثر آنتوان اگزوپری

یکی از محبوب ترین و نام آشنا ترین رمان های جهان، همین رمان شازده کوچولو است. این رمان اثر آنتوان دو سنت اگزوپری، داستانی زیبا و حیرت انگیزی است. که درباره ی مضامین عشق، دوستی و اهمیت ارتباط به جذاب ترین شکل ممکن صحبت میکند. داستان شاهزاده جوانی را دنبال می کند، که از سیاره ای به سیاره دیگر در حال سفر است. با شخصیت های مختلف روبرو می شود. و در این راه درس های ارزشمندی می گیرد. شازده کوچولو از طریق برخوردهایش با شرایط خاص، با روابط و ماهیت زودگذر زندگی آشنا می شود. این رمان به مفاهیم عمیق فلسفی می پردازد؛ و آنها را به شیوه ای ساده و قابل دسترس ارائه می کند. که برای همه سنین جذابیت دارد. رمان شازده کوچولو خواننده را به فکر وا می دارد. کاری میکند به دنیای پیرامون خود توجه کنیم و قدرت تخیل ما را افزایش می دهد.

شازده کوچولو

۲.کتاب انسان در جستجوی معنا اثر ویکتور فرانکل

انسان در جستجوی معنا، کتابی عمیق نوشته ویکتور فرانکل، روانپزشک اتریشی و بازمانده هولوکاست است. این کتاب خاطراتی است از تجربیات او در اردوگاه های کار اجباری نازی ها در طول جنگ جهانی دوم. و تأملی بر مسئله اساسی وجود انسان و معنای آن یا همان رسالت اصلی زندگی ما. فرانکل از این دیدگاه دفاع می کند که یافتن معنا در زندگی، نیروی محرکه اولیه انسان است. حتی در شدیدترین شرایط، افراد قدرت یافتن هدف و حفظ کرامت خود را دارند. فرانکل از طریق توصیف واضح رنج های خود و مشاهدات دیگران، موضوعات انعطاف پذیر و اهمیت یافتن معنا در زندگی خود را بررسی می کند. این کتاب تاثیر عمیقی بر خوانندگان در سراسر جهان داشته است. همچنان به عنوان یک کتاب کلاسیک در زمینه روانشناسی و فلسفه شناخته می شود.

فرانکل یکی از محبوب ترین افراد قابل احترام من است. معمولا وقتی کسی مسیر زندگی خود را گم کرده و یا سردرگم است، ایشان و مخصوصا کتاب انسان در جستجوی معنا را به او معرفی میکنم.

انسان در جستجوی معنا

۳.رمان ملت عشق اثر الیف شافاک

ملت عشق که با نام عشق ملل نیز شناخته می شود، رمانی نوشته الیف شافاک است. این رمان در استانبول ترکیه می گذرد. حول پیچیدگی های عشق، هویت و ناآرامی های سیاسی مسیر خود را پیش میبرد. شافاک به طرز ماهرانه‌ای رشته‌های روایت های متعددی را به هم می‌پیوندد. و از خطوط داستانی موازی که دوره‌های زمانی و شخصیت‌های مختلف را در بر می‌گیرد، استفاده می‌کند؛ تا کاوشی غنی از جامعه ترکیه ارائه دهد.

این رمان به زندگی شخصیت‌های مختلف هنرمندان، نویسندگان، دانشگاهیان و فعالان سیاسی می‌پردازد. مسیرهایشان در شرایط چالش‌برانگیز تلاقی می‌کند. شافاک ماهرانه در چشم انداز سیاسی ترکیه کاوش می کند. رویدادهای تاریخی را با زندگی شخصی شخصیت هایش، به هم مرتبط می کند. از طریق سبک نگارشی عمیقا توصیفی او، خوانندگان با میراث فرهنگی پر جنب و جوش استانبول و همچنین مبارزاتی که افراد درگیر بین انتظارات اجتماعی و خواسته های شخصی با آن روبرو هستند، آشنا می کند.

ملت عشق

۴.کتاب کیمیاگر اثر پائولو کوئیلو

کیمیاگر اثر پائولو کوئیلو، داستانی قدرتمند و الهام‌بخش درباره دنبال کردن رویاهای خود و یافتن هدف واقعی در زندگی است. سانتیاگو، یک چوپان جوان، برای کشف یک گنج پنهان سفری را آغاز می کند؛ و با شخصیت های مختلفی روبرو می شود. که در طول مسیر به او درس های ارزشمندی از زندگی می دهند. کوئلیو در این رمان تمثیلی به زیبایی مضامین سرنوشت، رشد شخصی و جستجوی خوشبختی را به هم می‌پیوندد.

این کتاب به بررسی این ایده می پردازد، که هر فرد دارای یک هدف منحصر به فرد و مهم در زندگی است. که اغلب به عنوان افسانه شخصی آنها از آن یاد می شود. از طریق تجربیات سانتیاگو، کوئلیو بر اهمیت گوش دادن به قلب و پیگیری رویاهای خود، حتی زمانی که با موانع و مشکلات روبرو می شود، تأکید می کند. کیمیاگر به عنوان یک یادآوری قدرتمند عمل می کند که جستجوی خوشبختی همیشه آسان نیست، اما در پایان همیشه ارزش آن را دارد. در مجموع کتاب قابل تامل و نشاط آور است

کیمیاگر

۵.کتاب بی حد و مرز اثر جیم کوییک

کتاب بی حد و مرز، نوشته جیم کوئیک یک کتاب خودسازی جذاب است. توضیحات مفصلی در مورد چگونگی باز کردن، پتانسیل کامل مغز انسان ارائه می دهد. کوئیک، یک متخصص نام آشنا در یادگیری و عملکرد مغز است. و به تکنیک‌ها و استراتژی‌های مختلفی می‌پردازد؛ که می‌توانند حافظه، تمرکز، خلاقیت و توانایی‌های شناختی کلی را تقویت کنند. از طریق مثال‌های عملی و راهنمایی‌های گام به گام به خوانندگان این امکان را می‌دهد تا عادت‌های جدید به وجود بیاورند، استراتژی‌های یادگیری خود را ارتقا بخشند و در زندگی شخصی و کاری خود به موفقیت بیشتری دست یابند. کتاب بی حد و مرز با توضیحات تاثیرگذار خود، به عنوان یک منبع ارزشمند برای هر کسی که به دنبال به حداکثر رساندن قدرت مغز خود و بهره برداری از پتانسیل بی حد و حصر خود است عمل می کند.

بی حد و مرز

۶.کتاب سهل گرایی اثر گرگ مک کئون

سهل گرایی کتابی روشنگرانه نوشته گرگ مک کئون است که به مفهوم سهل انگاری در جامعه امروزی ما می پردازد. مک کئون پیامدهای زندگی در فرهنگی را بررسی می کند که در آن مرزها و نظم و انضباط مبهم شده است و منجر به عدم مسئولیت پذیری و احساس استحقاق می شود. این کتاب تجزیه و تحلیل دقیقی از چگونگی تأثیر سهل انگاری بر جنبه های مختلف زندگی ما از جمله روابط، فرزندپروری، تحصیل و کار ارائه می دهد. مک‌کئون همچنین راه‌حل‌ها و استراتژی‌های عملی را برای گذر از این فرهنگ سهل‌انگیز و بازپس‌گیری کنترل زندگی‌مان ارائه می‌کند و بر اهمیت مسئولیت شخصی و تعیین مرزهای روشن برای خود تأکید می‌کند.

پیشنهاد دارم سهل گرایی را سرلوحه زندگی خود قرار دهید چرا که به شما کمک می کند در زندگی حال خوبی را تجربه کنید و از فشار و استرس های الکی جلوگیری میکند.

سهل گرایی

۷. کتاب قدرت شروع ناقص اثر جیمز کلیر

کتاب قدرت آغازهای ناقص نوشته جیمز کلیر، کتابی است که به بررسی مفهوم شروع کوچک و پذیرش شروع های ناقص به عنوان راهی برای دستیابی به موفقیت در بلند مدت می پردازد. کار های کوچکی که کنار هم اتفاقات زیبا و بزرگی می سازند. کلیر بیان می کند که اغلب ترس از خوب نبودن کافی یا فشار برای کامل کردن همه چیز از همان ابتدا است که افراد را از پیگیری اهدافشان باز می دارد. او بر اهمیت اقدام، حتی اگر کوچک و ناقص باشد، تأکید می‌کند، زیرا به افراد اجازه می‌دهد در طول زمان شتاب ایجاد کنند و پیشرفت کنند. Clear با به اشتراک گذاشتن مثال‌های واقعی و استراتژی‌های عملی، ابزارهایی را در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد تا شروع‌های ناقص را در آغوش بگیرند، بر موانع غلبه کنند و در نهایت به اهداف خود دست یابند.

قدرت شروع ناقص

مقاله مهارت های زندگی چیست را نیز از دست ندهید.

۸. کتاب هنر خوب زندگی کردن اثر رولف دوبلی

رولف دوبلی در کتاب هنر خوب زندگی کردن به بررسی مفاهیمی مانند آگاهی، ارتباطات موثر، احساس شادی و خوشبختی، توسعه شخصی و تقویت ارتباطات عاطفی می‌پردازد. او به شیوه‌های عملی و اثبات‌شده برای بهبود کیفیت زندگی ما اشاره می‌کند و تمرکز خود را بر اصول و ارزش‌هایی می‌گذارد که به خوشبختی و ارتباطات معنوی و عمیق‌تر با دیگران کمک می‌کنند.

کتاب هنر خوب زندگی کردن که به ترجمه ی عادل فردوسی پور است به خوانندگان کمک می‌کند تا بهتر درک کنند چگونه می‌توانند از لحظات زندگی خود لذت ببرند، ارتباطات خود را بهبود بخشند و زندگی خود را با معنا و خوشبختی پرکنند. این کتاب کمک می‌کند تا افراد بهتر بفهمند چگونه با استفاده از توانایی‌ها و برنامه‌ریزی مناسب، به هدف‌های خود دست یابند و زندگی بهتری را تجربه کنند.

این کتاب یکی از محبوب ترین کتاب های من است چرا که خیلی ساده و روان به توضیح اینکه چگونه به راحتی خوب زندگی کنیم و حال خوبی داشته باشیم اشاره میکند.

اگر به صدای عادل فردوسی پور هم علاقه دارید پیشنهاد میدهم که کتاب صوتی این کتاب که برای حال خوب آدما ها موثر است را گوش کنید.

هنر خوب زندگی کردن

نتیجه گیری

خود ماهیت کتاب چه رمان، که کتاب هایی که مسیر زندگی و سعادت به ما یاد می دهند و حتی کتاب علمی میتوانند برای شما حال خوب و زندگی خوبی رقم بزنند چرا که شما به سرچشمه ی دانش و خلاقیت افراد در گذشته متصل می شوید و از تجربه دیگران بهره می گیرید. پیشنهاد میدهم در مسیر بازگشت به خانه یا چند دقیقه ای قبل خواب یا هر زمانی که مناسب شماست کتاب بخوانید. بزرگ هم شروع نکنید با یک صفحه شروع کنید.

احمدرضا حاتمی

1 دیدگاه در “معرفی بهترین کتاب هایی که حال آدم را خوب میکنند

  1. لیلا گفت:

    از بین کتاب هایی که حالت رو خوب میکنن تئوری انتخاب هم خیلی خوبه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *