توسعه فردی, مشاوره تحصیلی

بهترین تکنیک های تقویت حافظه کوتاه مدت کدام اند؟

افزایش حافظه و تقویت مغز

قطعا برای شما هم اتفاق افتاده که یادتان نیاید برای چه وارد اتاق شده‌اید، یا اینکه دیشب شام چه خورده‌اید. مثال هایی که گفته شد مشخص می‌کند که چرا افراد به دنبال تقویت حافظه کوتاه مدت هستند.

حافظه کوتاه مدت را می توان دروازه ورودی به مغز دانست ؛ چرا که هر داده ای برای تبدیل شدن به دانش ما، باید این بخش از حافظه آن را پردازش کند. برای بهبود این کارکرد های مهم به بررسی روش هایی می‌پردازیم که به ما کمک می‌کند دریابیم که چطور می‌توان با تقویت حافظه کوتاه مدت به پردازش هرچه بهتر اطلاعات کمک کرد.

حافظه کوتاه مدت چیست؟

قبل از شروع هر بحثی بهتر است با اساس و شالوده آن اشنا شویم. بر اساس نظریه ریچارد اتکینسون ، حافظه ۳ نوع دارد: حافظه حسی ، حافظه کوتاه مدت و حافظه بلند مدت .

برای حافظه کوتاه مدت ، از حافظه فعال یا Working memory هم استفاده می‌شود. اما به یک نکته مهم توجه کنید؛ اگر از حافظه کوتاه مدت نام می‌بریم به فراگیری و به یاد اوردن تاکید داریم ، اما در حافظه فعال، با اینکه یادآوری مطرح است ولی منظور ما به کار گیری و استفاده از اطلاعات است.

عملکرد حافظه کوتاه مدت به گونه ای است که اطلاعات را از ورودی های حسی دریافت می‌کند و تا مدت کوتاهی به خاطر می‌سپارد. اگر این داده ها تکرار و تمرین داشته باشند جزئی از حافظه بلند مدت می‌شوند؛ اما در‌ صورت ناکارآمد بودن فراموش شده و از بین می‌روند. به عنوان مثال، شماره تلفن دوستتان را با تکرار حفظ می شوید؛ اما با دیدن پیامک رمز دوم از سمت بانک، تا زمانی که رمز را وارد کنید و تراکنش انجام شود نیاز به یاداوری کد دارید و ۵ دقیقه بعد رمز را فراموش کرده‌اید.

با توجه به توضیحات داده شده، اهمیت تقویت حافظه کوتاه مدت روشن شد.در ادامه به بررسی روش هایی برای افزایش و بهبودی عملکرد حافظه می‌پردازیم.

راستی مقاله ایجاد انگیزه در دانش آموزان دبیرستانی را نیز از دست ندهید.

چگونه به تقویت حافظه کوتاه مدت بپردازیم؟

مطمئن شوید روی کارتان تمرکز دارید.

فرض کنید ذهنتان پر از افکار مختلف است و به سمت خانه رانندگی می کنید. هنگامی به خانه می رسید با خود می‌گویید چطور به خانه رسیدم؟ این مثال دقیقا مشخص می کند هنگامی که بدون توجه و تمرکز رانندگی کرده‌اید، نمی‌توانید به یاد بیاورید که چگونه از محل کارتان به منزل رسیده‌اید.دفعه بعدی برای یاداوری بیشتر و بهتر، روی موضوع مورد نظرتان تمرکز داشته باشید.

کارهایتان را اولویت بندی کنید.

مغز شما همیشه می‌خواهد بین گزینه های مختلف انتخاب کند. پس همه کارهایتان را باهم انجام ندهید. سعی کنید کارها را به ترتیب اهمیت و با توجه لازم انجام دهید. در این صورت هم کیفیت عملکرد بالاتری دارید و هم در یاداوری مشکلی پیدا نمی‌کنید.

مفاهیم را کوتاه و خلاصه کنید.

می‌خواهید شماره ملی خود را حفظ کنید اما یادتان می‌رود. به جای آن که کل اعداد را یاد بگیرید، این بار سعی کنید این شماره بلند را به مجموعه های کوتاه تری تقسیم کنید. اگر شماره ۹۰۹۹۰۷۲۰۲۶ را به صورت ۹۰۹-۹۰۷-۲۰-۲۶ کوچک کنید راحت تر به خاطر می‌سپارید.

برای خودتان بلند تکرار کنید.

هر چقدر از حواس بیشتری استفاده کنید، بیشتر به تقویت حافظه کوتاه مدت کمک کرده‌اید. بر اساس یکی از یافته های متخصصان ؛ یادگیری افرادی که علاوه بر خواندن،هم زمان موضوع را گوش می‎دادند، از افرادی که صرفا با خواندن یاد می‌گرفتند بیشتر بر اورد شد.

برنامه ریزی و یادداشت کنید.

نوشتن هم می‌تواند حواس مختلفی را تحریک کند. اگر برنامه ریزی و نگارش را وارد عادت های روزانه خود کنید، می‌توانید تاثیر آن را بر تقویت حافظه کوتاه مدت مشاهده کنید. هنگامی که می‌خواهید برنامه ریزی کنید، روی کارهایتان تمرکز و توجه دارید و با نوشتن، اطلاعات را تثبیت می‌کنید.

ذهن خود را به چالش بکشید.

با چشم های بسته ظرف بشویید، با دست مخالف مسواک بزنید و یا ساعت را دست راست ببندید. تفاوت ایجاد کردن در روتین های روزانه مغز شما را تحریک می‌کند و همراه با ایجاد مسیر های عادتی جدید به تقویت حافظه کوتاه مدت شما بسیار کمک می‌کند.

شاخه اطلاعاتی بسازید.

اگر باید رئیستان را در جریان موضوعی قرار دهید و نگرانید مبادا مسئله را فراموش کنید؛ می‌توانید مفاهیم مرتبط به موضوع را به خاطر بسپارید. این شاخه بندی اطلاعات نه تنها باعث یاداوری بهتر می‌شود، بلکه دید بازتری هم به شما می‌دهد.

دایره ارتباطی گسترده ای داشته باشید.

هنگامی که خودتان را در معرض آشنایی با افراد جدید قرار دهید دروازه ای به عقاید و جهان بینی های متفاوت به روی شما گشوده می‌شود. این تفکرات جدید ذهن شما را به چالش می‌کشد. این درحالی است که برای داشتن یک مکالمه پرمحتوا شما باید تمرکز کنید، مطالعه داشته باشید و فکر کنید؛ همه این موارد، ارتباطات اجتماعی را یک تمرین عالی برای تقویت حافظه کوتاه مدت یا حتی بلند مدت می‌کند.

سلامت خود را جدی بگیرید.

به منظور تقویت حافظه کوتاه مدت باید به سلامت خود بیشتری اهمیت دهید. تحرک داشته باشید و ورزش کنید. از تاثیر خواب کافی و با کیفیت غافل نشوید. در رژیم غذایی خود مواد سالم و مفید بگنجانید و از مکمل ها استفاده کنید.

مدیتیشن را فراموش نکنید.

با اختصاص چند دقیقه از روز به مدیتیشن، می‌توانید ارامش بیشتری تجربه کنید. مراقبه با تاکید بر ذهن آگاهی ،به شما یاد می دهد در لحظه زندگی کنید و بر کاری که انجام می‌دهید تمرکز داشته باشید.

از بازی های فکری بهره ببرید.

حل جدول کلمات ، سودوکو، پازل یا حتی اپلیکیشن هایی که بازی های مختص به تقویت حافظه کوتاه مدت، ریاضی ، سرعت و توان ذهنی دارد، می‌تواند تمرین های خوبی برای بهبود عملکرد مغز به شما ارائه دهد.

آن چه گفته شد مروری بر تکنیک های تقویت حافظه کوتاه مدت بود.شما با کارهای ساده ای می توانید کیفیت عملکرد این حافظه فعال را افزایش دهید. این که ارتباطات گسترده ای داشته باشید ،ورزش کنید، به سلامت خود اهمیت دهید، روی کارتان متمرکز شوید و حواس پرتی هارا به حداقل برسانید عادات مفیدی هستند که بر بهبودی عملکرد حافظه بسیار موثر واقع می‌شوند. بعد از انجام این تکنیک ها اگر  فکر می کنید که همچنان به کمک بیشتری احتیاج دارید با ما در تماس باشید.

برای مطالعه بیشتر نیز این مقاله در رابطه با تقویت حافظه را پیشنهاد میکنیم.

 

 

2 دیدگاه در “بهترین تکنیک های تقویت حافظه کوتاه مدت کدام اند؟

  1. حمید صباغی گفت:

    تکنیک های تقویت حافظه به نظرم خیلی محتواهای بیشتری داره میخواستم اگه بشه بهم کتاب تکنیک های تقویت حافظه معرفی کنید

  2. محیا گفت:

    بازی های فکری برای تقویت حافظه کوتاه مدت از همه‌ش جذاب تره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *