رویکرد های روانشناسی

  انواع مشاوره فردی کدام اند؟

نوعی مشاوره فردی

برای همه ممکن است این اتفاق رخ بدهد که مابین نیازها و تمایلاتش با محیط پیرامون  اختلاف وجود داشته باشد. در چنین موقعیت‌هایی افراد به مشاور مراجعه می‌کنند. انواع مشاوره فردی با متدهای گوناگون و با ریشه‌یابی مشکلات در پی اهداف متنوعی انجام می‌شود. جلسات مشاوره فردی به افراد در مسائلی مانند خودشناسی، حل مشکلات در فضای کار، ضعف در حوزه تحصیل، چالش‌های موجود در روابط و… یاری می‌رساند.

انواع مشاوره فردی

روانشناختی:

این نوع مشاوره در جهت شناخت، کنترل و درمان مشکلات روحی و روانی است و به مراجعه کنندگان درراستای بهبود کیفیت زندگی و روابطشان کمک می‌کند.

شغلی:

مشاوران یا راهنمایان شغلی با آگاهی از مهارت‌ها و همچنین نیازهای شما در انتخاب شغل، ساختن مسیرشغلی، حل مشکلات درون فضای کار و کنترل استرس به شما کمک می‌کنند.

تحصیلی:

نوعی مشاوره فردی

مشاوران تحصیلی در مکان‌های آموزشی نقش پررنگ‌تری دارند. آن‌ها در برنامه‌ریزی درسی، انتخاب‌رشته و حل مشکلات یادگیری و آموزشی به دانش‌آموزان و دانشجویان کمک می‌کنند.

روابط:

این شکل از مشاوره‌ فردی که یکی از شناخته‌ شده‌ترین انواع مشاوره فردی است راهکارهایی برای حفظ و افزایش کیفیت روابط خانوادگی، عاشقانه، کاری و حرفه‌ای ارائه می‌شود.

خانواده:

مشاوران خانواده در موضوعاتی مانند ازدواج و طلاق به مراجعان مشاوره می‌دهند. همینطور در حوزه‌های کودک و نوجوان، مشاوره قبل از ازدواج و خانواده درمانی می‌توانید از مشاوران خانواده کمک بگیرید.

جنسی:

جلسات مشاوره جنسی برای تشخیص مشکلات و چالش‌های افراد در این حیطه می‌باشد تا با درمان آن افراد بتوانند روابط جنسی سالم‌تر و بهتری داشته باشند.

زناشویی:

نوعی از مشاوره فردی

مشاوره زناشویی و یا زوج درمانی کمک می‌کند تا زوجین تعارضات خود را تشخیص داده، حل و فصل کرده و در نهایت روابط خود را بهبود ببخشند.

مهارت‌های زندگی:

این نوع مشاوره در کسب مهارت‌هایی مانند کنترل استرس، مدیریت زمان و افزایش اعتماد به نفس کمک می‌کند.

توانبخشی:

مشاوره توانبخشی نیز از انواع مشاوره فردی است. در این نوع مشاوره فردی به افرادی که مشکلات روانی آن‌ها سبب مشکلات جسمی شده و مصرف دارو به تنهایی کافی نبوده است کمک می‌کنند تا روند درمان آن‌ها سریع‌تر پیش برود.

اعتیاد:

مشاوران ترک اعتیاد به مراجعانی که اغلب به مواد مخدر و یا نوشیدنی‌های الکی اعتیاد دارند مسیر ترک اعتیاد خود را نشان می‌دهند و آن‌ها را برای مقابله با مصرف آماده می‌کنند. گاهی ممکن است خانواده یا نزدیکان مراجع نیز در جلسات مشاوره حضور داشته باشند.

برای مطلعه بیشتر مقاله مراحل مشاوره فردی را پیشنهاد میکنیم.

فوائد مراجعه به انواع مشاوره فردی

  1. خودآگاهی: خودشناسی و افزایش آگاهی بر رفتارها، نیازها، تمایلات، کمبودها و… از دستاوردهای شرکت در جلسات مشاوره است.
  2. روابط: کنترل کردن و مدیریت روابطی که افراد در زندگی دارند و مرز تعیین کردن برای میزان صمیمیت‌ها از فوائد جلسات مشاوره است که چالش‌ها و درگیری‌های افراد در حوزه ارتباطات را کاهش می‌دهد.
  3. شفاف‌سازی: گاهی مراجعه به انواع مشاوره فردی می‌تواند در حل چالش‌های شما با توجه به راهنمایی‌ها و مشورت‌ها کمک‌کننده باشد.

دلایل عدم مراجعه به مشاور

  1. گاهی مشکلات و فشارهای مالی مانع می‌شود تا افراد به انواع مشاوره فردی مراجعه کنند.
  2. برخی افراد نمی‌توانند به مشاورین اعتماد کنند و صادقانه با ‌آن‌ها درباره مسائل خود به گفتگو بپردازند.
  3. در مواردی دیده شده افراد نمی‌پذیرند که نیاز دارند از مشاوران کمک حرفه‌ای بگیرند. از اولین قدم‌ها برای مراجعه، پذیرش آن هست که ما مشکل و یا چالشی داریم.
  4. هنوزهم برخی گمان می‌کنند کسانی که به روانشناسان مراجعه می‌کنند دیوانه هستند. افراد از ترس دیوانه خظاب شدن توسط اطرافیان از شرکت در جلسات مشاوره ممانعت می‌کنند.

ویژگی‌های مشاور خوب

  1. تسلط در برقراری ارتباط
  2. گوش دادن فعال
  3. همراهی و همدلی
  4. رازداربودن
  5. آگاهی درباره فرهنگ‌های مختلف
  6. تسلط بر هیجانات
  7. رعایت موازین اخلاقی
  8. صبور بودن
  9. ارجاع به سایر متخصصان در صورت نیاز

نکته مهم آن است که بدانید مشاوران احساس شما را تغییر نمی‌دهند. تغییر نگاه و نگرش شما باعث تغییر احساسات شما خواهد شد.

مقاله طرحواره چیست را نیز حتما مطالعه کنید.

کلام آخر

برای آسان بودن دسترسی به متخصصان انواع مشاوره فردی را میتوان به دو شکل حضوری یا آنلاین شرکت کرد. خودتان را از این دست خدمات سودمند محروم نکنید و به یاد داشته باشید که همه ما انسان‌ها در لحظات مختلفی به کمک نیاز داریم.

این مقاله درمورد مشاوره فردی و مزایای آن را نیز برای مطالعه بیشتر پیشنهاد میکنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *