توسعه فردی

راهکار هایی برای تقویت حافظه: معرفی بهترین روش های تقویت حافظه

تقویت حافظه

،در زمان حاضر به خاطر شرایط و پیچیدگی های موجود همه دوست دارند، که روش های تقویت حافظه را یاد بگیرند. شاید برایتان پیش آمده که شماره تلفن مهمی را فراموش کردید یا در میان صحبت با دوستان خود بخشی از خاطره یا کتابی که خوانده بودید، را فراموش کردید. در همه ی این ها شما نیاز دارید، که از راهکارهایی برای تقویت حافظه استفاده کنید. هر چند خلاصه آن ها این است که شما باید آرامش داشته باشید، تا اطلاعات به درستی درک و پردازش شوند. همچنین اطلاعات در جای مناسب خود قرار بگیرند؛ تا در زمان مناسب به راحتی بتوانید به آن ها دسترسی داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا بهترین روش های تقویت حافظه را برایتان توضیح دهیم.

استفاده از تصویرسازی ذهنی

استفاده از تصویرسازی ذهنی، یک تکنیک قدرتمند است؛ که می تواند حافظه را تا حد زیادی تقویت کند. با ایجاد تصاویر ذهنی واضح و دقیق اطلاعات به یاد ماندنی‌تر می‌شوند، و به خاطر سپردن آسان‌تر می‌شوند. کاری که نیاکان و گذشتگان ما بیشتر انجام دادند. انسان های نخستین با نقاشی ها با هم صحبت میکردند. همچنین با نشان دادن یک اتفاق یا حیوان باعث به خاطر سپاری اتفاقات به هم می شدند. برای مثال، اگر می‌خواهید فهرستی از انواع لباس ها را به خاطر بسپارید، می‌توانید خودتان را در حال قدم زدن در راهروی فروشگاه تجسم کنید؛ هر کالا را برداشته و در جلوی آینه آن ها را بررسی می کنید. این نمایش بصری به جاسازی اطلاعات در ذهن شما کمک می‌کند. علاوه بر این، تصویرسازی ذهنی می تواند به ویژه هنگام یادگیری مفاهیم پیچیده یا مطالعه برای امتحانات موثر باشد.

شاید برای شما پیش آمده باشد، که در سر جلسه امتحان جواب فلان سوال در صفحه ۱۸ کنار عکس آتشفشان را به خاطر دارید. که این نوعی از به یاد آوری با روش تصویر سازی ذهنی است.

یادگیری چند حسی

استفاده از روش های یادگیری چند حسی برای تقویت حافظه یک رویکرد تاثیرگذار است. شامل درگیر کردن حواس چندگانه مانند بینایی، صدا و لامسه به طور همزمان است. این تکنیک به شما امکان می دهد تا با اطلاعات ارائه شده ارتباط قوی تری برقرار کنید. در نتیجه حفظ و یادآوری حافظه بهبود می یابد. به عنوان مثال، به جای صرفا خواندن یک کتاب، استفاده از وسایل کمک بصری، مانند نمودارها یا فیلم ها، همراه با نشانه های شنیداری، مانند گوش دادن به یک سخنرانی می تواند به تقویت تجربه یادگیری کمک کند. علاوه بر این، ترکیب فعالیت‌های عملی یا تمرین‌های تعاملی که شامل لمس می‌شود، می‌تواند تجربه یادگیری حرکتی را فراهم کند؛ و حفظ حافظه را بیشتر تقویت کند.

قطعا برای شما اتفاق افتاده، که یک رویداد خاص در زندگی خود را لحظه به لحظه حس کردید و همیشه با جزئیات کامل آن را به خاطر میارید؟ به خاطر این است که احساسات بیشتری درگیر آن شده و در این یادآوری حواس بیشتری درگیر بودند. مثلا شنیدن وقتی دارید ویدیوی یک تصادف را می بینید حس کمتری به آن دارید، تا زمانی که علاوه بر دیدن خود نیز آنجا باشید و حس شنوایی و لمس موقعیت را هم داشته باشید.

تمرین مغز با بازی‌های ذهنی

با بازی دادن به مغز مثل عضلات خود آن را تقویت کنید. پرورش مغز شامل انجام تمرینات و فعالیت های ذهنی است که هدف آنها بهبود عملکرد شناختی و تقویت حافظه است. بازی های ذهنی یکی از روش های پرطرفدار مورد استفاده در تمرین مغز به شمار می رود. این بازی ها برای به چالش کشیدن مغز و تحریک فرآیندهای شناختی مختلف از جمله حافظه طراحی شده اند. آنها اغلب از فرد می خواهند که اطلاعات و الگوها را به خاطر بسپارد و به خاطر بیاورد که به ورزش و تقویت مهارت های حافظه کمک می کند. با انجام منظم این بازی های ذهنی، افراد می توانند حافظه خود را تقویت کنند. توانایی خود را در به خاطر سپردن و حفظ اطلاعات بهبود بخشند. و در نهایت عملکرد کلی شناختی خود را تقویت کنند. بازی هایی مثل سودوکو، جدول و… می باشد.

تمرین‌های بدنی و ورزش برای بهبود جریان خون به مغز

ورزش نقش مهمی در حفظ سلامت بدن و ذهن دارد. درگیر شدن در ورزش منظم نه تنها به سلامت جسمانی شما کمک می کند بلکه سلامت روان و عملکرد شناختی را نیز بهبود می بخشد. هنگامی که صحبت از تقویت حافظه می شود، ورزش هایی که جریان خون را به مغز افزایش می دهند بسیار موثر هستند. این نوع تمرینات می تواند شامل فعالیت هایی مانند ورزش های هوازی، دویدن، شنا یا پیاده روی سریع باشد. با افزایش جریان خون این تمرینات به مغز اکسیژن و مواد مغذی کافی می رسانند، که عملکرد حافظه و توانایی های شناختی را تقویت می کند. علاوه بر این، نشان داده شده است که ورزش باعث رشد نورون های جدید در هیپوکامپ، و بهبود عملکرد دستگاه عصبی شما می شود؛ که به یادگیری و به خاطر سپاری و تقویت حافظه می تواند به شما کمک کند.

تقویت حافظه در طب سنتی و طب اسلامی

در طب سنتی و طب اسلامی روش هایی وجود دارد که، با رعایت آنها می‌توانیم حافظه خود را تقویت کرده و آن را بهبود بخشیم. ما در اینجا ۳ روش از آن را برایتان آورده‌ایم:

تقویت حافظه با گردو

بهترین نوع مغزیجات برای تقویت حافظه، گردو می‌باشد.گردو شامل مواد مهمی از جمله روی و امگا۳ می‌باشد؛ که برای تقویت مغز بسیار مفید است. استفاده از گردو سرعت فرایند پیری و تخریب مغز را کاهش می‌دهد. مصرف روزانه آن اثرات مثبتی در سلامتی خواهد داشت. همچنین مصرف گردو در زمان بارداری باعث تقویت مغز جنین می‌شود.

تقویت حافظه با اسطوخدوس

اسطوخدوس گیاهی با مزاج گرم و خشک است.مصرف مداوم آن به صورت دم کرده همراه با عسل، باعث گرم شدن مغز و تقویت حافظه می‌شود.

تقویت حافظه با کندر

همه ما از خواص شگفت‌انگیز کندر، برای تقویت حافظه شنیده‌ایم. در واقع کندر مثل یک دارو برای حافظه می‌باشد. کندر علاوه بر تقویت حافظه، سلول های خاکستری مغز را به فعالیت وا می‌دارد؛ از آلزایمر و زوال عقل جلوگیری می‌کند.البته در مصرف کندر نباید زیاده‌روی کرد، و مصرف روزانه بیش از ۳ گرم توصیه نشده است.

تغذیه مناسب برای حافظه بهتر

تغذیه مناسب نقش حیاتی در تقویت حافظه دارد. بدون تغذیه مناسب به مرور بدن شما دچار افت می شود، و روی حافظه و کارایی شما تاثیر می گذارد. مصرف یک رژیم غذایی متعادل که شامل مواد مغذی ضروری مانند اسیدهای چرب امگا ۳، آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی باشد؛ برای سلامت مغز بسیار مهم است. اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی، دانه های کتان و گردو برای تقویت حافظه و عملکرد شناخته شده اند. آنتی اکسیدان های موجود در میوه ها و سبزیجات به محافظت از سلول های مغز در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد که می تواند حافظه را مختل کند، کمک می کند. علاوه بر این، ویتامین هایی مانند ویتامین های B، به ویژه B12، و مواد معدنی مانند منیزیم و روی به عملکرد سالم مغز و بهبود حافظه کمک می کنند.

خواب کافی

خواب کافی برای تقویت حافظه و توانایی های شناختی ضروری است. در طول خواب، مغز اطلاعات را یکپارچه و ذخیره می کند و به شما امکان می دهد اطلاعات را به طور موثرتری به خاطر بسپارید و بعد آن ها را به یاد آورید. تحقیقات نشان داده است که هنگام خواب، مغز ما به شدت فعال می شود و ارتباطات عصبی مرتبط با یادگیری و حافظه را تقویت می کند. از سوی دیگر، کم خوابی می تواند به شکل گیری حافظه آسیب برساند و منجر به فراموشی شود. توصیه می شود که بزرگسالان هر شب بین هفت تا نه ساعت بخوابند تا تقویت حافظه و عملکرد کلی مغز بهینه شود.

حتی بیان شده که بعد از مثلا مطالعه یا یادگیری یک مهارت اگر بتوانید یک خواب کوتاه داشته باشید می تواند به روند تثبیت و به خاطر سپاری بهتر آن کمک بزرگی کند.

همیشه آرام باشید

قدرت در آرامش است. مدیتیشن و آرام سازی از موثر ترین روش های تقویت حافظه هستند. هنگامی که مدیتیشن می کنیم، توجه خود را متمرکز می کنیم و ذهن خود را آرام می کنیم، که باعث می شود تمرکز و عملکرد شناختی بهتری داشته باشیم. با تمرین منظم مدیتیشن، مغز خود را آموزش می‌دهیم تا حضور و آگاهی بیشتری داشته باشد و توانایی خود را برای حفظ و یادآوری اطلاعات افزایش می دهیم.

تکنیک‌های آرام‌سازی مانند تمرین‌های تنفس عمیق به کاهش استرس و تقویت حافظه بهتر کمک کنند. وقتی استرس داریم، مغز ما کورتیزول ترشح می‌کند، هورمونی که در شکل‌گیری و بازیابی حافظه اختلال ایجاد می‌کند. با گنجاندن تکنیک های تمدد اعصاب در برنامه روزانه خود، می توانیم سطح استرس را کاهش دهیم.

 

اگر به دنبال افزایش تمرکز خود هستید، مقاله بهترین راه های تقویت تمرکز را نیز از دست ندهید.

تکراری نباشیم

پرداختن به فعالیت های شناختی جدید، یکی دیگر از روش های تقویت حافظه است. وقتی درگیر فعالیت هایی جدید می شویم که توانایی های تفکر را به چالش می کشد، مانند یادگیری یک مهارت جدید یا انجام پازل ها و بازی ها، مغز ما را تحریک می کند و ظرفیت حافظه را افزایش می دهد. این فعالیت ها می تواند شامل وظایفی باشد که نیاز به حل مسئله، تفکر انتقادی و یادآوری حافظه دارند. با تمرین منظم وظایف شناختی جدید، ما توانایی خود را برای به خاطر سپردن اطلاعات و ایجاد ارتباط بین مفاهیم مختلف بهبود می بخشیم و در نهایت عملکرد کلی حافظه خود را تقویت می کنیم. علاوه بر این، درگیر شدن در این فعالیت‌های جدید می‌تواند باعث تحریک ذهنی و جلوگیری از زوال شناختی شود و در درازمدت به سلامت مغز کمک کند.

دانسته ها، تفکرات و روتین زندگی خود را به چالش بکشید، گاهی وقت ها مثل همیشه فکر نکنید. مثلا بنشینید و ببینید که مسیر های رسیدن از خانه به محل کار شما چند مورد است. هر از گاهی راه جدیدی امتحان کنید، و مطمئن هستم راه های جدیدی هم میتوانید کشف کنید. با آدم های جدید ارتباط بگیرید، و مغز خود را تحریک کنید.

ایجاد روابط عاطفی و اجتماعی جدید

ایجاد روابط عاطفی و اجتماعی جدید می تواند تاثیر عمیقی بر تقویت حافظه داشته باشد. وقتی با دیگران ارتباط جدیدی برقرار می کنیم، توانایی های شناختی خود را درگیر می کنیم و فعالیت مغز را تحریک می کنیم. این روابط اغلب احساسات قوی و تجربیات معناداری را برای ما به همراه خواهد داشت که برای رمزگذاری و بازیابی خاطرات بسیار مهم هستند. چه پیوند با یک دوست جدید باشد یا یک رابطه عاشقانه، این تعاملات اجتماعی می تواند خاطرات طولانی مدتی ایجاد کند که انعطاف پذیری مغز را افزایش می دهد و عملکرد شناختی را تقویت می کند. علاوه بر این، حفظ یک شبکه اجتماعی قوی فرصت‌هایی را برای تحریک ذهنی و مشارکت اجتماعی فراهم می‌کند که ثابت شده است خطر زوال شناختی را کاهش می‌دهد و عملکرد کلی حافظه را بهبود می‌بخشد.

باعث بروز اتفاقات و درگیر شدن مغز می شود و به تقویت آن کمک می کند. در کل هر چه مغز را ورزش دهید، قوی تر می شود. مانند یک عضله که به مرور وزنه های سنگین تری را میتواند مهار کند.

مقاله تکنیک های مدیریت زمان را نیز حتما مطالعه کنید.

کتاب خواندن

در بین راهکار هایی برای تقویت حافظه کتاب خواندن جایگاه ویژه ای دارد. کتاب خواندن یک راه فوق العاده کاربردی برای بهبود مهارت های حافظه است. هنگامی که ما درگیر خواندن هستیم، مغز ما به طور فعال اطلاعات را پردازش و ذخیره می کند. همانطور که ما در طرح ها و خطوط داستانی مختلف کاوش می کنیم، ذهن ما باید برای یادآوری شخصیت ها، رویدادها و جزئیات فصل های قبلی کار کند.

این تمرین ظرفیت حافظه ما را تقویت می کند، و توانایی ما را برای حفظ اطلاعات افزایش می دهد. علاوه بر این خواندن، دانش ما را در مورد موضوعات مختلف افزایش می دهد، همچنین مغز ما را تحریک می کند و آن را فعال نگه می دارد. با غوطه ور شدن منظم در دنیای کتاب، می توانیم مهارت های حافظه خود را تقویت کرده؛ و ذهن خود را به طور مداوم به چالش بکشیم. برای اینکه بهترین کتاب ها را در این زمینه مطالعه بفرمایید، توصیه می‌کنم مقاله معرفی بهترین کتاب های تقویت حافظه را مطالعه کنید.

کتاب خواندن

 

نتیجه گیری

سبک زندگی شما بسیار مهم و تاثیر گذار بر روی تقویت حافظه و به خاطر سپاری اطلاعات است. سعی کنید همیشه منظم و به دور از استرس باشید. از غذا های خوب استفاده کنید. شاید در ظاهر، هزینه ی یک غذای خوب زیادتر باشد یا دیرتر آماده شود؛ اما در بلند مدت می تواند به بدن و حافظه شما آسیب برساند. از خواب خوب غافل نشوید و همیشه برای خواب خود احترام قائل شوید تا در بیداری نتیجه بهتری بدست آورید.

امیدوارم همیشه موفق و پیروز باشید.

 

احمدرضا حاتمی

سایت روان نویس

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *