توسعه فردی

مراحل تصمیم‌ گیری در روانشناسی تا اجرای تصمیم

مراحل تصمیم گیری

تصمیم گیری،دغدغه طولانی مدت و خطرناک افراد باهوش است.این افراد می‌دانند برای رسیدن به موفقیت و زندگی ایده‌آل نیازمند به رفتارهای درست هستند.همچنین این افراد طی آموزش دیدن مراحل تصمیم گیری در روانشناسی به این رفتارهای شایسته می‌رسند؛و در نهایت موفقیت سهم زندگی آنها می‌شود.

در زندگی،اتفاقات زیادی رخ می‌دهد. این انسان ها هستند که با گرفتن تصمیم‌ها مسیر زندگی را برای خود مشخص می‌کنند. در اتفاقات کوچک و بزرگ بین دوراهی های زیادی قرار می‌گیریم که با یاد گرفتن مراحل تصمیم گیری در روانشناسی زندگی را به راحتی می‌توانیم سپری کنیم.

تصمیم گیری چیست؟

در روزمرگی همه ما،اتفاقات گوناگونی رخ می‌دهد؛برای مقابله با آنها باید با استفاده از عقل و خرد تصمیمی درست بگیریم. این تصمیمات می‌تواند ماندن بین دوراهی ساده و راحتی مثل انتخاب غذا،یا دوراهی سخت و مهمی از جمله انتخاب شغل باشد.در هر روزی از عمرمان هزاران تصمیم می‌گیریم. بعضی از آنها آنقدر راحت و پیش‌پا افتاده هستند که به چشم نمی‌آیند؛ ولی همان‌ها هم تاثیر بسیاری در دراز مدت می‌گذارند. مانند همان انتخاب غذا، اگر تصمیمی درست بگیریم سبک زندگی سالم را به دنبال خواهد داشت.

مراحل تصمیم گیری

تصمیم گیری مراحلی دارد که اگر به آن ها توجه کنید و طبق آن ها تصمیم خود را بگیرید میتوانید اصولی تر و منطقی تر تصمیم گیری کنید و میزان خطای خود را کمتر کنید. در ادامه به معرفی مراحل تصمیم گیری از نظر روانشناسی و توضیح آن ها میپردازیم.

 ۱.آگاهانه زندگی کنید

در ابتدا آگاه و هوشیار باشید. بدانید از زندگی چه می‌خواهید، هدف خود را تعیین کنید. تا در هر موقعیت که قرار گرفتید بتوانید تشخیص بدهید کدام راه شما را به تصمیم خود نزدیک می‌کند. اولین گام از مراحل تصمیم گیری در روانشناسی این است که بتوانید تمامی جوانب مسئله را در نظر بگیرید؛ بدانید نتیجه هر تصمیم به کجا ختم می‌شود.آیا شما را به هدف خود نزدیک می‌کند یا خیر؟

مقاله تکنیک های ذهن آگاهی را نیز مطالعه کنید.

۲.مسئله را برای خود روشن کنید

برای اینکه بتوانید در نهایت مراحل تصمیم گیری در روانشناسی را طی کنید،ابتدا باید مسئله و مشکل را برای خود به طور واضح بیان کنید.به تمامی جوانب مسئله فکرکنید. بدون آگاهی و شناخت کامل،نتیجه‌گیری درست دور از انتظار می‌باشد.

۳.جستجو و جمع آوری اطلاعات

با جستجو در گوگل یا هوش مصنوعی،دانش خود را بالا ببرید تا با اطلاعاتی که پیدا می‌کنید بهتر تصمیم بگیرید. شما می‌توانید با کمک افرادی که در مسئله شما سر‌رشته دارند و حرفه‌ای هستند به اطلاعاتی دست یابید تا راه برای شما روشن شود. و یک گام دیگر از مراحل تصمیم گیری در روانشناسی را طی کنید.

۴.مسئله و راه حل های رفع آن را بنویسید

نوشتن،یکی از بزرگترین نعمت های هر آدمی است.با نوشتن ذهن شما باز تر می‌شود، و ایده‌های بهتری برای رفع مشکل خود پیدا خواهید کرد. هر تعداد راه حلی که برای رفع مشکل خود به دست آورده‌اید را بنویسید. این کار باعث می‌شود اضطراب و استرس شما کاهش یابد؛و بدانید چگونه با مشکل خود روبرو شوید.

۵.ارزیابی راه حل ها

هر راه حلی که برای رفع مشکلتان نوشتید را ارزیابی کنید. هر روشی را با توجه به مزایا و معایبی که دارد در نظر بگیرید؛ روشی که معایب بیشتری دارد را خط بزنید و بین روش‌های باقی‌مانده الویت بندی کنید. در آخر بهترین روشی را که به تصمیم‌گیری درست و منطقی نزدیک تر،را انتخاب کنید.

۶.اجرای راه حل

شما با طی کردن مراحل تصمیم گیری در روانشناسی، به یک نتیجه می‌رسید. نتیجه آن روشی است که برای حل مسئله خود انتخاب کرده‌اید؛ آن را اجرا کنید و با تصمیم گیری درست مسئله خود را حل کنید.

مقاله تقویت حافظه کوتاه مدت را نیز مطالعه کنید.

کلام آخر

در واقع چیزی که ما اغلب به شانس و اقبال نسبت می‌دهیم‌، چیزی جز تصمیم گیری درست در زمان مناسب نیست. و آن نیز با طی کردن مراحل تصمیم گیری در روانشناسی به دست می‌آید.

بسیاری از افراد تحصیل کرده و با استعداد با تصمیم گیری های نادرست، زندگی خود را به نابودی میکشند. در عوض برخی دیگر، با استعداد های معمولی و فرصت های حداقل، بسیار عالی و ثروتمند زندگی می‌کنند؛زیرا آنها یاد گرفته اند که چگونه تصمیم های هوشمندانه بگیرند.

میتوانید در این مقاله درباره مهارت تصمیم گیری بیشتر مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *