توسعه فردی

آموزش بهترین تکنیک های ذهن آگاهی برای حضور در لحظه و بالا بردن تمرکز

ذهن آگاهی

تمرکز، توانایی جمع کردن حواستان روی آن چیزی است که در لحظه انجامش می‌دهید؛درحالی که ذهن آگاهی،توانایی شناختن و حذف کردن حواس پرتی های غیر ضروری است. به گفته ی ریچارد دیویدسون طی تحقیقی در دانشگاه هاروارد:”افراد نزدیک به ۴۷درصد از زمان بیداری خود را به فکر کردن درمورد چیزی غیر از کاری که دارند انجام می‌دهند،می‌گذرانند”. این امر سبب بروز مشکلات زیادی ازجمله به تاخیر افتادن کارها،اضطراب،استرس،کاهش اعتماد به نفس،خودخوری و… می‌شود. برای رهایی از این دام با انجام یک سری ترفندها و تکنیک های ذهن آگاهی میتوانیم اختیار ذهن و افکارمان را تا حدودی به دست بگیریم؛ در این مقاله به بیان چند تکنیک برای داشتن ذهنی آگاه می‌پردازیم.

تکنیک های ذهن آگاهی

۱.آگاهانه نفس بکشید

در مکانی خلوت و آرام،در حالی که با ستون فقرات صاف و آرام نشسته اید؛دقایقی را با آگاهی کامل نفس بکشید.به دم و بازدم توجه کنید و سعی کنید این فرایند به مدت ۸ ثانیه باشد.به قفسه سینه خود که بالا و پایین می‌رود،به هوا که چگونه وارد ریه هایتان می‌شود و… توجه کنید. شما با انجام این حرکت برای چند دقیقه فقط در زمان حال زندگی کرده‌اید،و اجازه نداده‌اید مطلب دیگری ذهن شما را درگیرکند.

۲.بدنتان را اسکن کنید

از نوک سر تا کف پایتان را به دقت نگاه کنید. بدون اینکه خودتان را قضاوت کنید تک به تک اجزای بدنتان را اسکن کنید.تمامی حواس پنجگانه خود را در این تمرین متمرکز کنید، و سعی کنید به صورت دقیق با بدن خود،دما،حس و… آشنا شوید.

۳.با دقت نگاه کنید

تلاش کنید،به اطراف خود با دقت نگاه کنید.به تمامی جزئیات توجه کنید.در مسیر به جای گوش دادن به آهنگ به اطراف خود توجه کنید؛آگاهانه جهان را زیر نظر بگیرید.

حتی تمرینی که می‌توانید برای آموزش تکنیک های ذهن آگاهی داشته باشید این است که یک زمان مشخص از هر روزتان را به این اختصاص دهید که،یک شئ که در اطراف خود می‌بینید را در نظر بگیرید و برای چند دقیقه فقط به آن نگاه و فکرکنید و به تمامی جزئیات آن دقت کنید.

۴.آگاهانه تصمیم بگیرید و زندگی کنید

سعی کنید در زمان حال زندگی کنید.به گذشته یا آینده در حدی فکر نکنید که فرصت اکنون را از دست بدهید.در پی انجام هر عملی آگاه باشید و درست تصمیم بگیرید؛پس از تصمیم گیری سریعا به انجام کار مورد نظر بپردازید؛وقفه ای بین تصمیم و عمل ایجاد نکنید،تا با فکر کردن بیهوده باعث ترس و اضطراب شوید در نتیجه از انجام عمل پرهیز کنید.

همچنین در حین انجام کار با دقت آن را انجام دهید و تمامی حواس خود را جمع کنید تا آگاهانه کاری را انجام دهید.

۵.هر آنچه که هستید را بپذیرید

با خود،موقعیت،گذشته و هر آنچه که هستید کنار بیایید.مرتب خود را سرزنش وقضاوت نکنید.بیشتر به دنبال لذت بردن از زندگی باشید،خود را با شرایط سازگار کنید.

یک سری عوامل انتسابی هستند وشما نقشی در به وجود آمدن آن نداشته‌اید،این را بپذیرید  و بابت آن مرتب منفی بافی نکنید.در عوض سعی کنید مواردی که با تلاش و کوشش شما تغیر می‌یابد را بهتر کنید تا اعتماد به نفس خود را بالا ببرید و کمتر نشخوار فکری داشته باشید.

مقاله تقویت حافظه کوتاه مدت را نیز از دست ندهید.

کلام آخر

زندگی فقط از لحظه تشکیل شده است،هیچ چیز غیر از آن نیست؛بنابراین اگر لحظه را مهم کنید همه چیز مهم می‌شود.در لحظه زندگی کنید و با افکار زیاد و در هم آمیخته بیش از حد به خود سخت نگیرید.

در نهایت آموزش تکنیک های ذهن آگاهی بر عملکرد شما تاثیر مثبتی خواهد گذاشت،همچنین توجه و تمرکز شما را زیاد می‌کندو مهم تر از همه سلامت روان شما را در پی دارد؛به شرط آنکه تمرین های ذهن آگاهی را به صورت مستمر انجام دهید.

برای مطالعه بیشرت این مقاله درباره ذهن آگاهی را به شما پیشنهاد میکنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *