آزمون های روانشناختی

انواع تست های شخصیت شناسی | معرفی بهترین تست های شناخت شخصیت

شخصیت شناسی یکی از بخش های بسیار جذاب برای افراد است. همیشه انسان ها دوست دارند بدانند بقیه در شرایط مختلف چه کار می کنند و چه واکنشی را انجام می دهند. یا مثلا با دیدن چند رفتار فرد بتوانند حالات و احساسات او را ارزیابی کنند. اما مهمترین دلیل شخصیت شناسی از دید من دانستن رفتار و حالات خودمان است. ما تا نداریم چه کسی هستیم و چه ویژگی هایی داریم نمی توانیم تصمیمات درستی در زندگی و کار خود بگیریم.

آزمون های شخصیتی ارزیابی هایی هستند که برای اندازه گیری ویژگی ها، صفات و رفتارهای منحصر به فرد طراحی شده است. هدف این تست های شخصیت ارائه دید بهتر در مورد شخصیت افراد است که کمک به درک بهتر خود و اطرافیان ما میکند چرا که تصمیم گیری های ما را آگاهانه تر و اثر بخش تر می کند. تست های شخصیت را می توان در زمینه های مختلفی مانند مشاوره شغلی، تیم سازی و توسعه فردی، انتخاب رشته دانشگاهی و… مورد استفاده قرار داد.

آزمون های شخصیت معمولا شامل مجموعه ای از سؤالات یا توضیحات شرایطی هستند که افراد باید موافقت یا مخالفت خود را در آن انتخاب کنند. نتایج این آزمون‌ها می‌تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد نقاط قوت، ضعف، سبک ارتباطی و محیط کاری که افراد دوست دارند و سایر جنبه‌های شخصیتی ارائه دهد. به طور کلی، تست های شخصیت به عنوان یک ابزار مفید برای دیدن بهتر خود و بهبود کلی خود ما است.

تاریخچه‎‌‌ای از آزمون‌های روان شناختی

برای نخستین بار در سال ۱۸۹۰ توسط کتل شاگرد سابق ویلیام وونت پیشنهاد شد. ویلیام در یکی از شهرهای آلمان آزمایشگاهی تاسیس کرد. او مجموعه ای از آزمون‌ها برای شناخت توانایی افراد ابداع کرد. به مرور زمان بعد از تلاش های فراوان، بعد از جنگ جهانی اول به هنگام جذب نیرو و استخدام افراد استفاده از آزمون‌های شخصیت شناسی برای اینکه متوجه شوند که هر فرد در چه زمینه ای از لحاظ توانایی ذهنی مناسب چه شغلی است؛ به رسمیت شناخته شد. امروزه هم در دنیای ما نقش پررنگی دارد و در مراحل متختلف می‎‌تواند کمک کننده به ما باشند.

کاربرد آزمون های شخصیت شناسی

  • آزمون های شخصیت شناسی می‌توانند توانایی‌ها و استعداد های افراد را شناسایی و استخراج کنند؛ در نتیجه افراد با شناخت توانایی ها و استعدادهای خود می توانند در مسیر پیشرفت خود قدم بردارند باعث رشد خود شوند.
  • با انجام آزمون های متعدد فرد به یک خودشناسی بالایی دست پیدا می‌کند و ابتدایی ترین قدم در تکامل و پیشرفت رسیدن به خودشناسی است.
  • آزمون های شخصیت شناسی به افراد در پبش بینی آینده شغلی و تحصیلی کمک شایانی می‌کند.
  • روان شناسان یا استفاده از انجام آزمون های شخصیت شناسی می‌توانند بیماری ها، اختلالات روانی را تشخیص دهند و درمان را آغاز کنند.

چه طور بهترین آزمون شخصیت را انتخاب کنیم؟

در ابتدای راه پیشنهاد میدم حتما از یک فرد متخصص کمک بگیرید چرا که نتایج آزمون های شخصیت نباید به تنهایی مورد تصمیم گیری و تغییر رویکرد کلی زندگی شما باشد که دلایل مختلفی دارد که مهمترین ان این است که هر آزمون یک بخش از جنبه زندگی شما را بررسی میکند و شما باید با کنار هم قرار دادن اطلاعات مختلف و تحلیل آن ها یک تصمیم درست بگیرید، که در ادامه بیشتر به مبحث مهم می پردازیم.

هنگام انتخاب بهترین آزمون شخصیت، که مناسب ما باشد باید به چند نکته مهم توجه کنیم. آیا به دنبال آزمونی برای به دست آوردن خودشناسی هستیم، بهبود روابط یا تصمیم گیری شغلی؟ به چه هدفی پا به بررسی تست های شخصیت گذاشتیم. هر تست بر جنبه های مختلفی از شخصیت تمرکز دارد پس انتخاب آن بسیار کلیدی می باشد. دومین نکته، پایایی و اعتبار آزمون را در نظر بگیرید. از تست هایی استفاده کنید که از نظر علمی و عملی تایید شده اند و در زمینه روانشناسی شهرت بیشتری دارند. در نهایت، بهترین تست شخصیت، تستی است که نیاز و خواسته اصلی شما را مورد هدف قرار بدهد و بینش دقیق و مفیدی در مورد شخصیت شما ارائه کند.

چرا باید از متخصص برای تست های شخصیت استفاده کنم؟

باید توجه کنید که تست های روانشناسی شخصیت علاوه بر اینکه مثل مثلا آزمایش های سلامت و… نیاز دارد در شرایط درست و استانداردی گرفته شود باید بررسی و تحلیل دقیقی هم روی آن صورت بگیرد.

برای اجرا و تفسیر این آزمون ها سعی کنید از افرادی که مدت ها روی ان ها کار کردند و تجربه کافی دارند استفاده کنید. در ضمن پیشنهاد دارم که آزمون ها را در شرایط روحی و محیطی متفاوت و در فواصل مختلف بگیرید چرا که بعضی از این تست ها به خاطر شرایط آن زمان شما مثلا در رابطه بودن یا تازه جدا شدن، اتفاقات و غم و شادی ها نتایج کمی متفاوت باشد. در کل همه آزمایش ها معمولا باید میانگین آن را مورد بررسی قرارداد تا به نتیجه اصلی نزدیک تر باشد.

در کنار این استفاده از یک متخصص آزمون های شخصیت شناسی به شما کمک می کند راهکار ها و راهنمایی های ارزشمندی به شما انجام بدهند تا زودتر و موثرتر به اهداف و برنامه های خود برسید.

۱.آزمون مایرز بریگز که به نام MBTI

شاید معروف ترین آزمون شخصیت آزمون ام بی تی آی از مایرز بریگز است. این آزمون از روی تیپ های شخصیتی است که ترجیحات و رفتارهای منحصر به فرد افراد را نشان می دهد.  که توسط کاترین کوک بریگز و دخترش ایزابل بریگز مایرز ساخته شده است، که از یک تهپعداد سوال برای دسته بندی افراد به ۱۶ تیپ شخصیتی تشکیل شده است. انواع این تست بر اساس چهار گروه دوتایی کلیدی، شامل برونگرایی در مقابل درونگرایی، حس در مقابل شهود، تفکر در مقابل احساس، و قضاوت در مقابل ادراک تشکیل شده است. به طور کلی هر در آخر این تست یک کلمه ۴ حرفی برای شما تشکیل میشود و شما در یکی از شانزده گروه ام بی تی آی قرار میگیرید و متناسب با آن گروه ویژگی هایی برای شما تعیین می شود.  آزمون MBTI می تواند به ویژه برای رشد فردی، تعیین شغل و تقویت روابط بین فردی اثر بخش باشد.

برای انجام تست MBTI کلیک کنید.

۲.آزمون پنج عاملی شخصیت (Big Five Personality Test)

تست شخصیت پنج بزرگ یا آزمون پنج عاملی شخصیت یک ابزار ارزیابی اندازه گیری متغیر های شخصیت است.این تست به تست شخصیت‌ شناسی نئو نیز معروف است

. ویژگی های شخصیتی افراد را بر اساس پنج مدل رفتاری گسترده می سنجد. این ابعاد شامل برون گرایی، وظیفه شناسی، استقبال از تجربه، سازگاری و روان رنجوری است.

آزمون پنج عاملی NEO-PI-R معمولاً از طریق مجموعه‌ای از پرسش‌نامه‌ها که افراد خود را بر اساس عبارات یا سناریوهای مختلف ارزیابی می‌کنند که گرایش‌ها و تفکرات و دید های رفتاری را نشان میدهد. این نتایج مورد مشخصات شخصیتی افراد ارائه می شود و به پیش بینی الگوهای رفتاری، ترجیحات و سازگاری آن ها با دیگران کمک می کند. تست شخصیت پنج بزرگ بیشتر در زمینه های ازدواج و تشخیص اختلالات، همکاری و استخدام نیروی انسانی استفاده می شود.

۳.آزمون انیاگرام که به نام Enneagram

انیاگرام یکی از ابزارهای محبوب ارزیابی شخصیت است که برای تعیین تیپ شخصیتی غالب افراد استفاده می شود. اغلب از آن به عنوان “Enneagram” یاد می شود زیرا به افراد کمک می کند تا انگیزه ها و خواسته های اصلی را که باعث ایجاد رفتار و نگرش ها در آن ها می شود، را درک کنند. این آزمون شامل ۹ تیپ شخصیتی مختلف است که هر کدام با عددی در دایره انیاگرام نشان داده می شوند. این اعداد نشان دهنده ترس ها و خواسته های اصلی متفاوتی است که بر نحوه نگرش افراد به خود و دنیای پیرامون شان را نشان می دهد. با درک تیپ اصلی افراد در انیاگرام، میتوانند در مورد نقاط قوت، ضعف و اقداماتی که باید برای رشد شخصی خود انجام دهند را پیدا میکنند.تا در نهایت منجر به خودآگاهی بیشتر و پیشرفت شخصی شود.

۴.آزمون شخصیت هگزاکو HEXACO-PI-R

تست شخصیت هگزاکو یا HEXACO-PI-R یک ابزار بررسی ویژگی های شخصیتی افراد را بر اساس مدل HEXACO اندازه گیری می کند. این مدل شش بعد شخصیتی را نشان می دهد: صداقت – فروتنی (Honesty-H)، تطبیق پذیری یا هیجان پذیری (Emotionality-E)، دلسوزی یا برون گرایی (Extraversion-X)، انتشار پذیری  یا توافق (Agreeableness-A)، همکاری یا وظیفه شناسی (Conscientiousness-C)، بازتابی کننده (Openness to Experience-O) می باشد. آزمون شخصیت شش عاملی شامل یک سری سوال است که در آن افراد خود را بر اساس عبارات مختلفی که این ویژگی ها را نشان می دهد، مورد بررسی قرار میدهند. این دیدگاه در مورد رفتار، انگیزه ها و اولویت های فرد ارائه می شود و به روانشناسان، محققان و کارفرمایان اجازه می دهد تا دید بهتری در موقعیت های مختلف درک و پیش بینی کنند. با ارزیابی این ویژگی های شخصیتی آزمون HEXACO-PI-R درک جامعی از شخصیت افراد ارائه می دهد و امکان شناسایی نقاط قوت، ضعف و زمینه های قابل رشد را فراهم می کند.

۵. آزمون رورشاخ (Rorschach Inkblot Test)

آزمون رورشاخ توسط هرمان رورشاخ سوئیسی ایجاد شده است. که در دنیای روانشناسی به تست لکه جوهر رورشاخ شناخته میشود. که توسط این روانپزشک در اواخر قرن بیستم ابداع شده. آزمایش شامل مجموعه ای از تصاویر با لکه جوهر متقارن اما نامنظم هستند است که به افرادی نشان داده می شود که آنچه را که در هر تصویر می بینند تفسیر می کنند. هدف از آزمون تست لکه رورشاخ به دست آوردن بینش در مورد افکار، احساسات و درک یک فرد از پیرامون او است. پاسخ های داده شده توسط فرد بر اساس عوامل مختلفی مانند محتوا، مکان و شکل تفسیر فرد از آن ها تجزیه و تحلیل می شود تا به شناسایی الگوها و کشف ویژگی های شخصیتی و شرایط روانشناختی آن فرد برسیم. با وجود برخی انتقادات در مورد پایایی و اعتبار آن، آزمون لکه جوهر رورشاخ همچنان توسط روانشناسان و روانپزشکان به عنوان ابزاری ارزشمند در ارزیابی روانشناختی مورد استفاده قرار می گیرد.

نتیجه گیری

نمی توان گفت یک آزمون شخصیت بر آزمون دیگر برتری دارد هر کدام یک سری نکات مثبت و منفی دارند اما اگر بتواند در کنار هم از آن ها استفاده کنید و مهمتر از آن، این تست های شخصیت شناسی را تحلیل درستی داشته باشید قطعا نتیجه ی مناسبی خواهید گرفت. امیدوارم هر چه بهتر و زودتر بتوانید پی به این شگفتی خود ببرید تا بتوانید بهتر و موثر تر پیشرفت کنید.

 

برای انجام تست های مختلف روان شناختی میتوانید از این قسمت استفاده کنید.

 

احمدرضا حاتمی

سایت روان نویس

2 دیدگاه در “انواع تست های شخصیت شناسی | معرفی بهترین تست های شناخت شخصیت

  1. A گفت:

    انیاگرام تست جالبیه ولی وقتی mbti رو می‌بینم می‌خوام جیغ بزنم و فرار کنم. 😑

    1. مریم جعفری گفت:

      علتش رو میفرمایید؟ تست mbti هم در جایگاه خودش میتونه مفید باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *