روانشناسی کودک

بررسی روانشناسی کودک شش ساله پسر

تربیت پسران 6 ساله

روانشناسی کودک و نوجوان شاخه‌ای از روانشناسی است که به بررسی رفتارها و یا چالش‌های کودکان و نوجوانان می‌پردازد. ما عاشق کودکان خود هستیم، می‌خواهیم آ‌ن‌ها را به بهترین نحو تربیت کنیم و هر چیزی که لازم است را به آن‌ها بیاموزیم، اما ممکن است به رفتارهای نادرست و یا سرکشی از سمت کودک پسر ۶ ساله خود مواجه شویم. ۶ سالگی سن تغییر است، ما باید بتوانیم هر چیزی را در زمان مناسب به کودک خود بیاموزیم و برای سوالاتی که از ما دارد جوابی مناسب داشته باشیم. دست‌یابی به این اهداف با کمک روانشناسان حوزه کودک و نوجوان بسیار آسان‌تر می‌شود. بنابراین در این مقاله به نکات روانشناسی کودک شش ساله پسر می‌پردازیم.

تغییرات در ۶ سالگی

  • مهارت‌های اجتماعی و شناختی آن‌ها رشد پیدا کرده و تقویت می‌شود. از دلایل تقویت این مهارت‌ها میتوان شرکت در فعالیت‌های جمعی را نام برد.
  • پسر ۶ ساله شما متوجه می‌شود که افراد دارای حساسیت‌های متنوعی هستند و او می‌تواند با حرف‌های خود سبب خوشحالی یا رنجش دیگران شود یا به احساسات دیگران آسیب برساند.
  • متاسفانه یا خوشبختانه او توانایی خیال‌پردازی خود را تا حد زیادی از می‌دهد و زمان کمتری را به بازی‌های فانتزی و تخیلی می‌پردازد.
  • پسران ۶ ساله متوجه محدودیت و وجود قوانین می‌شوند. آن‌ها درک می‌کنند که قوانینی توسط اطرافیان، برای مثال خانواده‌شان وضع می‌شود و در اکثر اوقات به رعایت آن‌ها تمایل نشان می‌دهند.
  • کودکان ۶ ساله به بازی با هم‌جنسان خود علاقه بیشتری دارتد زیرا در اکثرا فرهنگ‌ها، سبک بازی‌های پسران با دختران متفاوت است. معمولا دختران به بازی‌های فانتزی و مشارکتی علاقه‌مند هستند اما پسران بازی‌های هیجانی را ترجیح می‌دهنند. به طور کلی بازی‌های گروهی به کودکان احساس امنیت را منتقل می‌کند.
  • کودکان ۶ ساله زمینه فکری سیاه و سفید دارند. همه چیز یا خوب است یا بد، یا کاملا درست است یا کاملا غلط. آن‌ها هنوز زمینه فکری میانه گرا را ندارند و همه چیز یرایشان صفر و صد است.
  • به این نکات توجه کنید که کودک ۶ ساله خواهان استقلال بیشتری از والدین خود است، به آینده فکر می‌کند و نسبت به دوستی و کارگروهی شوق دارد. همچنین برایشان مهم است مورد قبول دوستان و هم‌سالان خود باشد.

مقاله پدر روانشناسی کودک را نیز از دست ندهید.

نافرمانی و لجبازی پسران ۶ ساله

پسر بچه لجباز

یکی از سوالات روانشناسی درباره کودک شش ساله پسر این است که زمانی که پسر ۶ ساله مان لجبازی می‌کند چه واکنشی نشان دهیم؟ اگر پسر شما نافرمانی می‌کند، باید بتوانید برخورد قاطع و به دور از خشونت داشته باشید. کتک زدن و یا توهین به کودکان پسر ۶ ساله رفتار اشتباهی است. اما برای مثال، اگر نافرمانی می‌کند می‌توانید فیلم در سینما یا میز ناهار در رستوران را ترک کنید و او را به خانه باز گردانید. برای ارتباط و تربیت موثر با کودکان لجباز و نافرمان باید آرام و صبور باشید. همچنین عادت کنترل خشم را تقویت کنید و در صورت دیدن رفتارهای نامناسب خشمگین نشوید. در صورتی که رفتار ناامید کننده‌ای از کودک ۶ ساله شما سر زد گفتگو‌های صمیمانه و وقت گذرانی در پارک و سینما را جایگزین عصبانیت و دعوا کنید.

نکات رفتاری و روانشناسی کودک پسر ۶ ساله

  • هرچند که در این سن کودک شما دارای توانایی خود تنظیمی می‌باشد اما هم‌چنان برای کنترل احساسات و عواطف خود به یاری شما نیاز دارد.
  • پسر ۶ ساله شما مستعد حسادت به دیگر هم سن و سالان و یا خواهر و برادر خود است و احتمال دارد حسادت خود را با لجبازی نشان دهد. به رفتارهای خود دقت کنید تا حسادت کودکتان تقویت نشود.
  • کناب خواندن قبل از خواب را برای فرزندتان به عادت تبدیل کنید.
  • دوستی و معاشرت در این سن مهم می‌شود. با کودک خود راجع به دوستانش صحبت کنید.
  • کودکتان را از مرزهای بین فردی آگاه کنید و به آن‌ها آموزش دهید.
  • رژیم غذایی سالم برای او داشته باشید و به فعالیت‌های بدنی کودک اهمیت بدهید. برنامه‌ریزی یک سبک زندگی سالم برای فرزند ۶ ساله‌تان و تشویق او به ورزش می‌تواند تاثیر مثبتی بر رفتار او داشته باشد.
  • کودک شما باید خواب کافی داشته باشد. ۹ تا ۱۲ ساعت خواب، زمان مناسبی به حساب می‌آید.

مقاله روانشناسی دختر ۱۴ ساله را نیز مطالعه کنید.

چه زمانی نگران فرزند ۶ ساله خود باشیم؟

  • پسر شما باید بتواند روز و شب را تشخیص بدهد، ساعت و اعداد را بخواند و توانایی ابتدایی خواندن و نوشتن داشته باشد. در صورت عدم داشتن این توانایی‌ها لازم است توجه کنید که چه مشکلی وجود دارد.
  • در صورتی که با همسالان خود تعامل نداشته باشد و تنهایی را ترجیح بدهد، شرایط می‌تواند نگران‌کننده باشد و نیاز به بررسی دارد.
  • اگر کودک حساسیت بیش از حد به صداهای بلند نشان بدهد و در شلوغی‌ها مدام گوش هایش را فشار دهد، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

نکات تربیتی در کودک پسر ۶ ساله

  • اجازه دهید با پیامد کارهای خود مواجه شود: بساری از والدین از کودکان خود در برابر پیامد کارهایشان مراقبت و محافظت می‌کنند. این کار نشان از محبت عمیق آن‌ها نسبت به فرزندشان است اما مهم است کودکان با پیامد کارهای خود مواجه شوند و از اشتباهات خود درس بگیرند.
  • نظم را آموزش دهید: تنبیه‌ها یا محدودیت‌هایی که برای فرزندتان در نظر می‌گیرید باید متناسب با عملکرد کودک باشد تا پیام تربیتی شما به درستی به او منتقل شود.
  • از گزاره‌هایی استفاده کنید که قابلیت اجرا داشته باشند: سعی کنید عبارت‌های مثبت و اجرایی به کار ببرید. به جای اینکه بگویید نمی‌تواند در کوچه بازی کند چون تکالیفش را انجام نداده است، به او بگویید اگر تکالیفش را انجام بدهد می‌تواند به بازی خود برسد.
  • رفتارهای خوب فرزندتان را تشویق کنید: تلاش‌های پسرتان را برای بهتر انجام دادن و اتمام کارها ببینید و به آن‌ها توجه نشان دهید. این کار باعث می‌شود فرزند شما تشویق شود و در آینده با اضطراب کمتری کارهایش را پیش ببرد.

با شیوه‌ی صحیح تشویق کردن کودکان در این صفحه آشنا می‌شوید.

کلام آخر

مواجه شدن با کودک پسر ۶ ساله و چالش‌های آن کار آسانی نیست. والدین مهربانی بودن و حمایت کردن از کودک در کنار سخت‌ گیری اوضاع را از قبل هم سخت تر می‌کند. فرزندتان را حتی اگر کار اشتباهی از او سر زد دوست بدارید و ذوست داشتن خود را به او نشان بدهید. اینگونه می‌توانید پیوندهای عمیق‌تر و قوی‌تری بسازید.

1 دیدگاه در “بررسی روانشناسی کودک شش ساله پسر

  1. حمیدرضا گفت:

    به‌به

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *