روانشناسی خانواده

طلاق عاطفی در زنان: علت و راهکارهای خروج از آن

طلاق عاطفی زنان

طلاق عاطفی، پدیده‌ای است که در حال حاضر در جامعه ما به عنوان یکی از مسائل اجتماعی و روانشناختی مورد توجه قرار گرفته است. زنان برخی اوقات در مواجهه با مشکلات و نارضایتی‌های عاطفی در رابطه خود، انتخاب می‌کنند تا از همسر خود جدا شوند. این مقاله با هدف تحلیل طلاق عاطفی در زنان و رعایت قوانین مربوطه، به بررسی این پدیده می‌پردازد.

چگونه طلاق عاطفی زوجین شکل می‌گیرد؟

طلاق عاطفی حالتی است که زوجین در کنار هم زندگی می‌کنند ولی هیچ‌گونه ارتباط کلامی جسمی و عاطفی بین آنها وجود ندارد و افراد از “ما” به “من” تبدیل می‌شوند. زن و مرد به سردی در کنار هم زندگی می‌کنند ولی هیچ‌گاه تقاضای طلاق قانونی نمی‌کنند. در طلاق عاطفی، زن و شوهر بدون اینکه به طور رسمی از هم جدا شوند، عواطف خود را از هم دریغ کرده و روی از هم برمی‌تابند، زن و مرد با اینکه در یک خانه و زیر یک سقف زندگی می‌کنند، باهم غذا می‌خورند، باهم کار می‌کنند، باهم به مسافرت می‌روند، اما در اصل دو انسان بیگانه و بی‌تفاوت و بی‌احساس نسبت به هم هستند و سر هر کدام‌شان به مسائل و امور خود گرم می‌شود.

مقاله روانشناسی زنان در عشق را نیز مطالعه کنید.

علل طلاق عاطفی زنان

 

طلاق عاطفی در زنان دلایل بسیار زیادی دارد. وجود ویژگی های اخلاقی نامطلوب در زوجین، ازدواج دیر هنگام، خشونت یکی از زوجین، دخالت های بی مورد دیگران در زندگی مشترک، بیکاری یا از دست دادن موقعیت شغلی، به خطر افتادن وضعیت اقتصادی خانواده و در نهایت ضعف مهارت های ارتباطی کلامی در همسران دلایل اصلی بروز طلاق عاطفی هستند.

دیگر دلایل طلاق عاطفی

از نظر روانشناسی طلاق عاطفی دلایل بروز این مشکل به صورت زیر است:

-خیانت یکی از زوجین

-نداشتن شغل و درآمد مرد

-میزان تضادهای فکری

-میزان اختلاف سنی خیلی زیاد بین زوجین

-ازدواج سریع به دلیل هوس های زودگذر

-عدم کنترل میزان عصبانیت زوجین

-ناراحتی های حل نشده میان زوجین

-فرهنگ های مختلف در میان خانواده های زوجین

-ناتوانی در ابراز احساسات و عشق ورزیدن به همدیگر

-نداشتن عملکرد مناسب برای برقراری ارتباط صحیح با همدیگر

-عقیده ها و مذهب های متفاوت میان زوجین

-وجود فرزندان

-نداشتن رابطه جنسی

-متمرکز شدن بر دنیای خارج از زندگی زناشویی

همچنین بخوانید: مقاله تست خیانت مردان

راه های پیشگیری از طلاق عاطفی

مهم ترین نکته ای که توجه به آن می تواند مانع از بروز جدایی و طلاق عاطفی شود، این است که همسران در شناخت و بر طرف کردن نیازهای عاطفی یکدیگر، نا موفق هستند. به طور کلی می توان گفت نیاز های اساسی که برای مردان تعریف شده است عبارت است ازحمایت خانوادگی، تحسین، همراهی در تفریحات و در مقابل نیاز های اساسی که برای زنان تعریف می شود عبارت است از محبت، گفت وگو، صداقت و روراستی، حمایت مالی و تعهد خانوادگی.

راهکار هایی برای بیرون آمدن از طلاق عاطفی

شناختن نیازها و انتظارات

یکی از مهمترین دلایل به وجود آمدن طلاق عاطفی این است که زوج به نیازهای طرف مقابل توجهی ندارند. اگر هر کدام از آنها تلاش کند نیازها و توقعات طرف مقابل را بیشتر بشناسد و در جهت بر آورده شدن آن قدم بردارد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. گاهی دیده می‌شود فردی به همسرش علاقه زیادی دارد و فکر می‌کند که نیازهای او را در نظر گرفته است، اما مشکل اینجاست که این موضوع تنها تصور اوست و درواقع طرف مقابل توقعاتش برآورده نشده است.توجه کنید که اولویت توقعات در زن و مرد تا حد زیادی می‌تواند متفاوت باشد. به طور کلی معمولا نیازهای مردان در رابطه عاطفی شامل حفظ احترام وغرور در خانواده، همراهی در تفریحات و تحسین و حمایت است. در مقابل معمولا برای زنان دریافت محبت، گفتگو و تعهد در رابطه اولویت زیادی دارد.پس لازم است زن و مرد در مورد انتظاراتی که از طرف مقابل دارند و نیازهای یکدیگر بیشتر صحبت کنند و در جهت برآورده کردن آن همت و تلاش بکار گیرند.

پذیرش طرف مقابل بجای تغییر دادن

یکی از راه‌هایی که به کمک آن می‌توانید طلاق عاطفی را از میان بردارید این است که به جای آنکه سعی کنید طرف مقابل را باتوجه به ایده‌آل‌های خودتان تغییر دهید، او و شخصیتش را بپذیرید. شاید گاهی لازم باشد سطح ایده‌آل‌هایتان را پایین آورید. سهم خودتان و نقطه ضعف‌های خودتان را نیز در این مشکل بپذیرید و نگاه واقع بینانه‌ای داشته باشید.

گفتگو و ارتباط

احساسات خود را با ملایمت با همسرتان در میان بگذارید. به او بگویید که حس می‌کنید از هم دور شده‌اید. از او بپرسید که چه کاری برای تقویت رابطه‌تان از دستتان برمی‌آید. به این ترتیب می‌توانید راه ارتباطی را باز کنید و به همسرتان اجازه دهید که او نیز مشکلاتش را با شما در میان بگذارد.

از سرزنش کردن یکدیگر دست بردارید

هنگام در میان گذاشتن احساسات و صحبت کردن درباره قطع ارتباط عاطفی مراقب باشید که همسرتان را متهم نکنید. به او نگویید که او در این بی‌علاقگی مقصر است. این سرزنش‌ها باعث می‌شود که همسرتان حالت تدافعی بگیرد و نتوانید به شیوه‌ی سالم و موثری با هم گفتگو کنید. کافی است به همسرتان بگویید که دوست دارید مانند گذشته به هم نزدیک شوید.

برای یکدیگر وقت بگذارید

قرارهای شبانه رمز داشتن یک زندگی مشترک شاد، به ویژه برای زوجینی است که فرزندانشان در طول روز مجال نفس کشیدن به آنها نمی‌دهند. پس از آن که بچه‌دار شدید، نباید از خاطر ببرید که هنوز هم همان همسرانی هستید که از بودن با یکدیگر لذت می‌بردید. قرارهای شبانه هفتگی‌تان را برنامه‌ریزی کنید و به این برنامه پایبند بمانید تا ارتباط عاطفی بین‌تان تقویت شود. یک تفریح و سرگرمی مشترک پیدا کنید، به رستوران و سینما بروید یا با هم پیاده‌روی کنید. هر کاری که انجام می‌دهید، مطمئن شوید که همسرتان نیز از آن لذت می‌برد. این قرارها فرصت مناسبی است که مانند دوران نامزدی با هم درباره احساساتتان صحبت کنید.

-رابطه جنسی را فراموش نکنید

قبول داریم که برقراری رابطه جنسی، آن هم در زمانی که رابطه عاطفی با هم ندارید، دشوار است، اما رابطه جنسی برای هر دو نفرتان مفید خواهد بود. رابطه‌ای که به ارگاسم برسد، باعث ترشح مقادیر زیادی اکسی توسین یا داروی عشق می‌شود. این هورمون بعد از ارگاسم در بدن زنان آزاد می‌شود و با تحریک کردن ناحیه حسی خاصی از مغز، پیوند مبتنی بر اعتماد صمیمانه‌ای را ایجاد می‌کند. به علاوه اکسی توسین نزدیکی و همدردی را برمی‌انگیزد. رابطه جنسی مرکز پاداش‌دهی را در مغز مردان تحریک می‌کند و موجب ترشح مقدار بسیار زیادی دوپامین می‌شود. با این توصیف رابطه جنسی در مجموع عاملی است که پیوند بین زوجین را تقویت می‌کند و وجود آن برای حفظ  و سلامت زندگی زناشویی لازم است.به خاطر داشته باشید که برای اصلاح و نجات زندگی مشترک و زنده کردن ارتباط عاطفی لازم است که هر دو نفر تمایل داشته باشند که صادقانه در کنار هم تلاش کنند.

نتیجه‌گیری:

طلاق عاطفی در زنان پدیده‌ای پیچیده است که تأثیرات متعددی بر روحیه، روابط اجتماعی و اقتصادی آنان دارد. رعایت قوانین مربوطه و بهره‌گیری از راهکارهای مناسب می‌تواند به زنان کمک کند تا در این فرآیند سخت، بهبود و رشد پیدا کنند. همچنین، آگاهی درباره مسائل روانشناختی و اجتماعی مرتبط با طلاق عاطفی و آموزش‌های لازم در این زمینه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

میتوانید این مقاله علمی را نیز در رابطه با تاثیرات طلاق عاطفی در زنان مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *