رشته روانشناسی

خانم های روان شناس چه موقعیت های شغلی دارند؟

بازار کار روانشناسی برای خانم ها

روانشناسی یکی از رشته‌های دانشگاهی محبوب علوم انسانی است که البته از رشته‌های دیگر هم دانشجو می‌پذیرد. خانم‌های بسیاری جذب این رشته می‌شوند و علاقه‌مندند که در همین زمینه هم کار کنند. آگاهی از موقعیت‌های شغلی مختلف و اطلاعات تکمیلی مرتبط به این رشته می‌تواند بر انتخاب‌هایشان تاثیرگذار باشد و کمک کند انتخاب بهتری در مورد رشته‌ای که قرار است آینده‌ی حرفه‌ای‌شان را تعیین کند، انجام دهند. در ادامه‌ی این مطلب، برخی از توضیحات مرتبط به بازار کار رشته‌ی روانشناسی برای خانم‌ها را باهم می‌خوانیم.

کارشناسی روانشناسی و بازار کار آن برای خانم‌ها

اگر بخواهیم صادقانه درباره‌ی موقعیت‌های شغلی و بازار کار این رشته صحبت کنیم، باید بگوییم که در مقطع کارشناسی فرصت‌های کاری محدود است. به‌طور کلی روانشناسی رشته‌ای است که در آن، داشتن تحصیلات بالاتر برای رسیدن به موقعیت‌های کاری بهتر و درآمد بیشتر کاملا نقش قابل توجهی ایفا می‌کند.

با مدرک کارشناسی روانشناسی امکان اشتغال در برخی مراکز دولتی مثل بهزیستی، شهرداری و نیروی انتظامی وجود دارد. همچنین می‌توانید در سازمان زندان‌ها و کانون‌های اصلاح و تربیت هم مشغول به کار شوید. موقعیت‌های شغلی دیگری هم برای کارشناسان روانشناسی وجود دارد که شاید بتوان آن‌ها را برای خانم‌ها مناسب‌تر دانست مثل: استخدام در آموزش و پرورش به‌عنوان مشاور مدرسه؛ تاسیس سرای سالمندان یا مهدکودک که نیازمند داشتن مدارک قانونی مربوطه است و یا کار به‌عنوان مربی مهدکودک. روانشناسان با مدرک کارشناسی همچنین می‌توانند در کلینیک‌های مشاوره‌ای یا کلینیک‌های ترک اعتیاد هم کار کنند.

همچنین بخوانید: روانشناسان در مهد کودک

بازار کار کارشناسی ارشد روانشناسی برای خانم‌ها

مقطع کارشناسی ارشد در این رشته، تنوع زیادی دارد که می‌توانید بر اساس علاقه‌ی خود، هر یک از آن‌ها را انتخاب کنید؛ اما وقتی صحبت از بازار کار و درآمد باشد، تفاوت‌هایی روشن در میان گرایش‌های مختلف این رشته دیده می‌شود.

گرایش‌های کارشناسی ارشد روانشناسی

رشته‌ی روانشناسی در مقطع ارشد دارای گرایش‌های زیر است:

– روانشناسی عمومی

– بالینی

– بالینی کودک و نوجوان

– سازمانی و صنعتی

– روان‌سنجی

– روانشناسی اجتماعی

– تربیتی

– روانشناسی شخصیت

اکثر این گرایش‌ها، جزو مطرح‌ترین‌ها و پررقابت‌ترین‌ زیرشاخه‌های رشته‌ی روانشناسی در دفترچه‌ها‌ی کنکورند و هر کدام از آن‌ها آینده‌ی شغلی و وضعیت بازار کار متفاوتی دارند.

برای اطلاعات بیشتر مقاله معرفی رویکرد های روانشناسی را مطالعه کنید.

بازار کار گرایش‌های مختلف رشته‌ی روانشناسی

بالینی و شخصیت

روانشناسی بالینی، کودک و نوجوان و روانشناسی شخصیت کم‌وبیش شرایط شغلی یکسانی دارند. فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها، علاوه‌بر موقعیت‌های قبلی که در بخش مربوط به کارشناسی روانشناسی به آن‌ها اشاره کردیم، می‌توانند با گرفتن مجوزهای لازم از سازمان نظام روانشناسی، کلینیک اختصاصی خود را تاسیس کنند که البته نیاز به سرمایه‌ی اولیه‌ی کافی دارد. همین‌طور می‌توانند در مراکز آموزشی مانند مدارس و دانشگاه‌ها به تدریس بپردازند. فارغ‌التحصیلان و یا دانشجویان شاخه‌های بالینی روانشناسی، در صورتی که از طریق کنکور وزارت بهداشت وارد این رشته شده باشند، امکان معرفی و همکاری با دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های زیر نظر این وزارت‌خانه را هم دارند که البته ظرفیت پذیرش به خصوص در بیمارستان‌ها چندان زیاد نیست. امتیاز مثبت دیگری که درباره‌ی ارشد بالینی وزارت بهداشت وجود دارد، این است که برای تاسیس کلینیک نیازی به گذراندن دوره‌ی کارآموزی ندارند. دلیل آن هم این است که در طول تحصیل، یک دوره‌ی کارآموزی را می‌گذرانند که برای شروع کار، همان تجربه کافی خواهد بود.

مقاله انواع مشاوره فردی را نیز مطالعه کنید.

سازمانی و اجتماعی

فارغ‌التحصیلان گرایش روانشناسی صنعتی و سازمانی می‌توانند در بخش منابع انسانی سازمان‌ها مشغول به کار شوند. این افراد معمولا بر روی گزینش نیروهای کار جدید، آموزش نیروها و بهبود روابط درون سازمانی نقش دارند. همچنین به‌عنوان مشاور در امور مارکتینگ شرکت‌ها هم می‌توانند بسیار تاثیرگذار عمل کنند.

روانشناسی اجتماعی به بررسی تاثیرات محیطی بر افراد، طرز رفتارشان به‌عنوان یک اجتماع و رفتارهای آسیب‌زا در اجتماع می‌پردازد. آینده‌ی شغلی فارغ‌التحصیلان این گرایش، ممکن است شامل موقعیت‌های تقریبا مشابهی با روانشناسی سازمانی باشد. اما فارغ‌التحصیلان این گرایش می‌توانند علاوه‌بر کار در بخش منابع انسانی و مشاوره‌های مارکتینگ شرکت‌ها و ادارات، مشاغلی مانند مشاور مراکز تربیتی، مشاور خدمات اجتماعی و پروژه‌های تحقیقاتی را هم به‌عهده بگیرند.

عمومی و تربیتی

روانشناسی عمومی بیشتر جنبه‌ی پژوهشی دارد و اشتغال در فضاهای کاری تحقیقاتی و درمانی برای فارغ‌التحصیلان این گرایش از روانشناسی ممکن است. عمده‌ی موقعیت‌های در دسترس شغلی برای افرادی که مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دارند، مشابه گرایش‌های بالینی است.

روانشناسی تربیتی یکی از گرایش‌های محبوب برای خانم‌هاست. کار در زمینه‌ی روانشناسی تربیتی نیازمند علاقه‌مندی به کار با کودکان و امور آموزشی و تربیتی آن‌هاست. موقعیت‌های شغلی عبارتند از معلم و مشاور مدرسه، فعالیت در مراکز مشاوره‌ی تحصیلی و تاسیس این مراکز، فعالیت در مهدهای کودک و کارهای پژوهشی در زمینه‌ی آموزش کودکان و نوجوانان.

روان‌سنجی

روان‌سنجی چندان بازارکار گسترده‌ای ندارد؛ فارغ‌التحصیل این گرایش با آزمون‌های مختلف روانشناسی سر و کار دارد. می‌تواند آن‌ها را تحلیل کند، استانداردسازی انجام دهد و آزمون‌های جدید طراحی کند.

مقاله مراحل مشاوره فردی را نیز از دست ندهید.

بهترین وپردرآمدترین گرایش‌های روانشناسی برای خانم‌ها

اگرچه میزان درآمد در گرایش‌های مختلف این رشته، به عوامل متعددی مثل سابقه و تجربه، محل کار، حوزه‌ی فعالیت و مدرک تحصیلی وابسته است، اما می‌توان به‌طور کلی گفت که بهترین گرایش‌ها از نظر گستردگی فرصت‌ها شغلی و درآمدزایی به ترتیب روانشناسی بالینی، روانشناسی عمومی و روانشناسی تربیتی‌اند. حضور خانم‌ها در فضاهای آموزشی و کاری مرتبط با گرایش‌های متفاوت این رشته، امروزه بیش از پیش به چشم می‌آید و این می‌تواند دلیلی برای مناسب بودن بازار کار روانشناسی برای خانم‌ها باشد.

در این مقاله تلاش کردیم تا اطلاعات کامل و مفیدی را در رابطه با بازار کاری روانشناسی، به‌طور ویژه برای خانم‌ها ارائه دهیم. به طور کلی روانشناسی جزو رشته‌های محبوب در دفترچه‌های کنکور کارشناسی و کارشناسی ارشد است؛ چه میان مردان و چه زنان. اما اخیرا تغییر قابل توجهی در میزان مشارکت اتفاق افتاده که نشان می‌دهد خانم‌ها در سال‌های اخیر بیشتر جذب این رشته شده‌اند. به همین دلیل مطرح کردن مسائل مرتبط با بازار کار و فرصت‌های شغلی، با پاسخ دادن به سوالات احتمالی آن‌ها کمک می‌کند تا تصمیمات درست‌تری در رابطه با حرفه‌ی خود بگیرند. نکته‌ی مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که روانشناسی، رشته‌ای است که در آن تحصیل در مقاطع بالاتر بسیار اهمیت دارد و امکان پذیرفته شدن افراد در خیلی از موقعیت‌های شغلی، با بالا رفتن میزان تحصیلاتشان افزایش پیدا می‌کند. اگر این همت و توانایی را در خود می‌بینید، پس احتمالا این رشته متعلق به شماست و در آن خواهید درخشید.

مطالعه بیشتر: بهترین زنان روانشناس دنیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *