روانشناسی خانواده

زنان عاشق از نظر روانشناسی چگونه اند؟

روانشناسی زنان در عشق تاکنون تحت عنوان‌های مختلفی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. این حوزه یکی از حوزه‌های مورد بحث در علم روانشناسی است. به طور کلی عشق و روابط عاطفی یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین بخش‌های زندگی انسان‌ها است. همچنین زنان یکی از ارکان اصلی هر رابطه‌ای هستند و نقش آنها در روابط عاطفی و عاشقانه اهمیت بسیاری دارد. علائم و نشانه‌های عشق در زنان گاهی نه تنها برای خودشان، بلکه برای اطرافیان آنها نیز قابل تشخیص است. زنان هنگام عاشق شدن معمولا  رفتارها و اعمال‌هایی را از خود نشان می‌دهند که در برخی موارد می‌توان متوجه الگوی مشابهی میان تعدادی از این رفتارها شد. این نشانه‌ها شامل ابراز علاقه، جلب توجه و توجه بیشتر به فرد موردعلاقه و… است که در ادامه‌ی این مقاله به طور دقیق آنها را بررسی خواهیم کرد.

۸ علائم در روانشناسی زنان در عشق که نشان می‌دهد، زنان عاشق شده‌اند!

از دیدگاه روانشناسی، عشق به عنوان یک وضعیت عاطفی عمیق و پایدار توصیف می‌شود که با احساسات مثبتی مانند علاقه، احترام، تعلق و همدلی همراه است. عشق فرایندی پیچیده است و به طور معمول نمی‌توان یک نسخه‌ی واحد برای تمام افراد در نظر گرفت اما پژوهشگران با تحقیق، پژوهش و بررسی رفتار زنان، متوجه الگوها و برخی رفتار مشترک در میان آنها شده‌اند. این رفتارها عبارت‌اند از:

  • توجه مداوم به شخص مورد علاقه

زنان عاشق معمولا به فرد مورد نظر توجه ویژه‌ای دارند و مدام به او فکر می‌کنند. آنها تمایل دارند تا مدام از حال فرد مورد نظر آگاه باشند و در بی‌خبری نباشند. به همین دلیل پیوسته جویای حال و اوضاع فرد موردنظر می‌شوند و به او توجه می‌کنند.

راستی از اونجایی که هر کسی زبان عشق خاص خودش رو داره پس حتما آزمون پنج زبان عشق رو به صورت رایگان و آنلاین توی سایتمون انجام بده تا زبان عشقت رو بشناسی.

  • کنجکاوی و پرس‌وجو راجع‌به شخص موردنظر

در روانشناسی زنان در عشق، کنجکاوی بیش‌ازحد و تمایل به کسب آگاهی بیشتر در مورد فرد موردنظر یکی از علائم و نشانه‌های عاشق شدن است. کنجکاوی به این صورت که زن تمایل دارد بیشتر از فرد مورد علاقه‌اش بداند؛ مثلا بداند که رنگ مورد علاقه، غذای محبوب، فیلم و سریالی که فرد بیشتر از همه پسندیده چه بوده تا بعدا بتواند در شرایط‌های مختلف از این دانستنی‌ها استفاده کند. همچنین دانستن این موارد به زن حس خوبی منتقل می‌کند و فرد مورد نظر را در چشم او خاص و متفاوت جلوه می‌دهد.

  • احساس شادی و خوشحالی در حضور شخص مورد علاقه

 

زنان عاشق در حضور شخص موردعلاقه‌شان احساس خوشحالی و شاد بودن می‌کنند. درواقع می‌توان گفت از آن لحظات لذت می‌برند و با کمی توجه ممکن است اطرافیان زن نیز متوجه این حس شادی شوند. این احساسات معمولا از آنجا نشاّت می‌گیرد که زنان عاشق، ارتباط خود با شخص موردعلاقه‌شان را به عنوان یک منبع شادی و خوشحالی در زندگی خود تجربه می‌کنند و به طور کلی زمانی که زنان در کنار فرد موردعلاقه‌شان هستند، احساسات مثبتی را تجربه می‌کنند و این امر موجب افزایش سطح انرژی و شادی آنها می‌شود.

  • لبخند زدن مداوم در حضور فرد مورد نظر

لبخند زدن یکی از نشانه‌های اصلی هیجان، شادی، لذت و احساسات مثبت در روابط است. در اکثر مواقع زنان در حضور مردی که دوستش دارند، بیشتر لبخند می‌زنند و گاهی‌اوقات نیز این لبخندها کاملا ناخوآگاه هستند. لبخند زدن در حضور شخص مورد نظر به خصوص اگر به صورت کاملا غیرارادی باشد، نشانه‌ی حس رضایت و خوشحالی زن است. درواقع زنان در این موقعیت با لبخند زدن احساسات مثبت خود را به نمایش می‌گذارند.

  • نگاه کردن مداوم و زیرچشمی به فرد مورد علاقه

نگاه کردن به یک فرد به طور مداوم نیز از علائم عاشق بودن و تمایل داشتن به فرد، در روانشناسی زنان در عشق است. زمانی که زن به طور مداوم به فرد مورد علاقه‌اش نگاه می‌کند، نشان‌دهنده‌ی این امر است که تمایل به برقراری ارتباط بیشتر و عمیق‌تر با آن شخص دارد.

  • تلاش برای حفظ ارتباط و صمیمیت

زنان عاشق معمولا همواره تلاش می‌کنند تا ارتباط خود را با فرد موردنظر حفظ کنند و همچنین درصورت امکان میزان راحتی و صمیمیت در ارتباط با فردی که به او علاقه دارند را، افزایش دهند. در تلاش هستند تا به فرد مقابل احساس ارزشمندی، عزت نفس و غرور بدهند و همواره به او احترام بگذارند. به طور کلی در صحبت کردن و انتخاب کلمات نیز محتاط هستند تا حس بد و منفی‌ای را به فرد مقابل انتقال ندهند و سبب دوری و از بین رفتن صمیمیت نشوند. حفظ ارتباط و صمیمیت در روابط عاطفی زنان نقش بسزایی دارد و در میزان رضایت و خوشحالی آنها و همچنین پایداری روابط تاثیرگذار است.

  • تمایل به فراموش کردن و نادیده گرفتن نقاط ضعف فرد مورد علاقه

وقتی عشق زنان را از نظر روانشناسی بررسی میکنیم، مشخص میشود که تمایل دارند نقاط ضعف فرد مقابل را نادیده بگیرند و به جای تمرکز روی نقاط ضعف، به خوبی‌ها، نکات مثبت و قوت توجه کنند. این رفتار می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله ترس از دست دادن فرد مورد علاقه رخ دهد. این رفتار اگر ادامه‌دار باشد، در شرایطی می‌تواند موجب بروز برخی مشکلات در رابطه و به مرور فاصله گرفتن طرفین از یکدیگر شود.

  • حساس شدن نسبت به شخص مورد علاقه

این رفتار یکی دیگر از ویژگی‌های روانشناسی زنان در عشق است که معمولا در زنان عاشق مشاهده می‌شود. زنان به طور معمول و طبیعی احساسات خود را بهتر از مردان بیان می‌کنند و بنابراین، حساسیت بیشتری نسبت به رفتارها، کلمات و اعمالی که فرد مورد علاقه‌شان انجام می‌دهد؛ نشان می‌دهند.

زمانی که یک زن به شخصی علاقه‌مند می‌شود، در اکثر مواقع به طور ناخودآکاه حساس می‌شود و به تمامی کنش‌های فرد مقابل پاسخی سریع می‌دهد. در موارد عمیق‌تر این حساسیت ممکن است سبب نگرانی مداوم زن شود و برای او دغدغه‌ای جدی ایجاد کند و او را درگیر افکار و سوالاتی مانند *آیا فرد مقابل نیز به او احساس دارد؟* یا *چگونه باید در مقابل سخنان و رفتارهای فرد مقابل واکنش دهد که مناسب باشد؟* کند.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی روانشناسی زنان در عشق پرداختیم و برخی از علائم عاشق شدن در زنان را شرح دادیم اما باید به این نکته توجه داشته باشید که هر فرد با توجه به خصوصیات، شخصیت و اخلاقیاتی ‌ که دارد، ممکن است نشانه‌های مختلفی را از خود نشان دهد و موارد ذکر شده در مقاله برای همه‌ی زنان صدق نمی‌کند. چراکه انسان موجودی منحصر به‌فرد است و هر فرد می‌تواند با فرد دیگر متفاوت باشد.

درباره تفاوت عشق در زنان و مردان نیز بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *