توسعه فردی

مهارت نرم چیست و در سال ۲۰۲۴ کدام مهارت نرم بیشتر به کارمان می‌آید؟

امروزه بحث مهارت‌های نرم یا همان Soft Skills در حوزه‌های مرتبط با توسعه‌ی فردی و یا حتی جایگاهشان در ارتقای شغلی و به‌طور کلی در زمینه‌ی رشد کسب‌و‌کارها خیلی مطرح و داغ است. احتمالا همین حالا که این مقاله را می‌خوانید، چندین نمونه از مهارت‌های نرم در ذهنتان هست و می‌توانید درباره‌ی تاثیرات مثبت و مزایایش برای هر کسی که مشتاق شنیدن باشد، تعریف کنید. با این حال امکان دارد توضیح این‌که اساسا مهارت نرم چیست و چطور تشخیص داده می‌شود برایتان راحت نباشد که طبیعی هم هست. در این مقاله با مفهوم مهارت نرم و کاربردها و انواع آن آشنا می‌شویم.

مهارت نرم چیست؟

احتمالا با مفهوم مهارت سخت آشنا هستید؛ مهارت سخت شامل مهارت هایی می‌شود که یک مهارت فنی و یا اداری هستند؛ در واقع مهارت سخت مهارت های لازم برای استخدام شدن در گروه های مختلف شغلی است. در کنار این نوع مهارت‌ها، نوعی دیگر از مهارت‌ها هم وجود دارند که به آن‌ها مهارت‌های نرم گفته می‌شود. تعریف کردن مفهوم مهارت نرم که با نام‌های دیگری مثل مهارت‌های بین فردی، مهارت‌های ضروری و مهارت‌های شخصی هم شناخته می‌شود، چندان کار ساده‌ای نیست و بیشتر بستگی به بستری دارد که می‌خواهیم در آن، این مهارت‌ها را تعریف کنیم اما به‌طور کلی می‌توان گفت که مهارت‌های نرم، از جنس ویژگی‌های شخصیتی مثبتی هستند که در خودمان پرورش می‌دهیم تا بتوانیم در بعد زندگی شخصی، روابط بهتر و در بعد شغلی، کارآمدی بیشتر در محیط کار را تجربه کنیم. با این‌که به ‌نظر می‌رسد در محیط کار، ما فقط به دانش و تخصص کافی نیاز داریم تا در حرفه‌ی خود بدرخشیم، در واقعیت این‌طور نیست. مهارت‌های نرم بر نوع رفتار شما در برابر همکارانتان اثر می‌گذارد و شما را در چشم آن‌ها فردی متشخص و مهربان یا فردی بی‌خیال و زودرنج تصویر می‌کند. احتمالا شما هم دوست ندارید با کسی که در موقعیت‌های سخت واکنشی ندارد و انتقاد از کارش را هم نمی‌پذیرد در یک محیط باشید. این، تفاوت برخورداری یا عدم برخورداری اشخاص از مهارت نرم است؛ اگر دو شخص با سطح دانش تخصصی یکسان در یک مجموعه مشغول فعالیت باشند، بخت با آن کسی یار است که مهارت‌های نرم بیشتری را تمرین کرده و آموخته است.

 

چرا مهارت‌ های نرم اهمیت دارند؟

مهارت سخت شامل مهارت هایی می‌شود که یک مهارت فنی و یا اداری هستند؛ در واقع مهارت سخت مهارت های لازم برای استخدام شدن در گروه های مختلف شغلی است. مهارت های نرم در تمام زندکی دارای اهمیت هستند زیرا فراگیری مهارت های نرم باعث می‌شود شخص در محیط ها متفاوت دارای یک شخصیت سازگارتر باشد. کارفرمایان به دنبال افراد متخصصی هستند که هر دو گروه مهارت های سخت و نرم را فراگرفته باشند؛ زیرا افراد در محیط های کاری نیازمند داشتن مهارت های نرم هستند.

چگونه سطح مهارت‌های نرم خود را ارتقا دهیم؟

مهارت‌های نرم بسیار متنوع هستند و معمولا یادگیری آن‌ها بر اساس نیاز صورت می‌گیرد. برخی از افراد، در بعضی از این مهارت‌ها به طور طبیعی توانایی بالایی دارند اما برخی دیگر نیاز به صرف زمان و انرژی بیشتر برای یادگیری مهارت‌ها دارند؛ برای مثال افراد درونگرا ممکن است در مهارت‌های مرتبط با برقراری ارتباط نیاز به تمرین بیشتری داشته باشند. برای ارتقای سطح مهارت‌های نرم خود، باید اول نیازتان را شناسایی کنید و بعد مهارت مربوطه را انتخاب و آن را تمرین کنید. می‌توانید برای این کار از منابع آموزشی معتبر و در دسترس هم استفاده کنید تا مسیر تمرین و یادگیری برایتان روشن‌تر شود. راه بعدی این است که از چشمانتان کمک بگیرید؛ به اطرافتان خوب نگاه کنید و مهارت‌های نرمی را که در دیگران تشخیص می‌دهید، بررسی کنید و بعد سعی کنید آن رفتارها را تکرار کنید و حتی می‌توانید در صورت امکان از خود افراد هم راهنمایی بگیرید. اگر یادگیری یک مهارت نرم، به شغل شما کمک می‌کند و می‌خواهید آن را یاد بگیرید، می‌توانید در حین کار آن را از اطرافیانتان بیاموزید و فراموش نکنید که در هر صورت تکرار و تمرین، مهم‌ترین و اثرگذارترین روش است برای این‌که مهارت موردنظرتان را به یک نقطه‌ی قوت برای خود تبدیل کنید.

مهم‌ترین مهارت‌های نرم

همان‌طور که قبلا هم گفتیم، مهارت‌های نرم بسیار گسترده و متنوع‌اند و هدف شما از یادگیری آن‌ها میزان اهمیتشان را تعیین می‌کند. یادگیری این مهارت‌ها نسبت به مهارت‌های سخت، زمان‌برتر و دشوارتر است اما ویژگی مثبتشان این است که معمولا این نوع مهارت‌ها در هر حرفه‌ای به کار می‌آیند. مدیران و کارفرمایان هم معمولا لیستی از مهارت‌های نرم موردعلاقه‌شان دارند که در محیط کار ضروری به شمار می‌آیند. اما مهم ترین مهارت نرم چیست؟

نتایج تحقیقات منتشرشده در منابع معتبری از جمله  The World Economic Forumدر سال ۲۰۲۳ با عنوان “آینده‌ی مشاغل”، نشان می‌دهد مهارت‌هایی که کسب‌وکارها بیشترین توجه را به آن‌ها دارند و بسیار موردنیاز کارفرمایان‌اند، عبارتند از:

  • کنجکاوی
  • یادگیری
  • تاب‌آوری
  • انعطاف‌پذیری
  • تفکر استراتژیک
  • تفکر انتقادی
  • تفکر خلاق
  • هوش هیجانی
  • مهارت‌های ارتباطی
  • خودآگاهی و انگیزه
  • حل مسئله

طبق گزارش لینکدین هم مهارت‌های مدیریتی و ارتباط موثر، به‌خصوص در دوره‌ای که کسب‌و‌کارها به شکل هیبرید و دورکاری در حال فعالیت‌اند، کلید و رمز موفقیت افراد و سازمان‌ها خواهند بود و یادگیری آن‌ها باید در اولویت باشد. همچنین سواد دیجیتال هم در دوره‌ای که ابزارهای هوش مصنوعی هر روز بیشتر از دیروز پیشرفت می‌کنند از ضروریات است و تفکر استراتژیک و قدرت تحلیل بالا هم چاشنی این مهارت است و در استفاده‌ از این ابزارها به ما کمک می‌کنند.

مقاله بهترین راهکار ها برای تقویت فن بیان را نیز مطالعه کنید.

مدیریت زمان یکی از دیگر از مهارت های لازم است که افراد باید آن را فرا بگیرند.

 

چگونه مهارت‌های نرم خود را نشان دهیم؟

همان‌طور که یادگیری مهارت‌های نرم سخت است، روند سنجش و قضاوت درباره‌ی آن‌ها هم پیچیده‌تر از مهارت‌های سخت اتفاق می‌افتد. مهارت نرم را نمی‌توان مثل یک نمونه کار به کارفرما ارائه داد تا طبق آن توانایی ما را ارزیابی کند اما راه‌هایی برای نشان دادن آن هست که می‌توانید امتحان کنید.

راه اول این است که مهارت‌هایی که دارید را در رزومه‌ی خود در بخش مهارت‌ها بیاورید و سعی کنید موقعیتی را که در آن مهارت شما به کمکتان آمده و اوضاع را بهتر کرده را ذکر کنید. راه دوم این است که در کنار بقیه‌ی مهارت‌های نرمی که بلدید، روی خودآگاهی و مهارت ارائه‌ی خود کار کنید تا در مصاحبه بتوانید عملکرد خوبی داشته باشید و پتانسیل‌های خود را کامل و به شیوه‌ای تاثیرگذار ابراز کنید و در حقیقت، توانمندی‌هایتان را عملی به کارفرما ثابت کنید. اگرچه ممکن است مصاحبه‌کنندگان نتوانند در برخورد اول متوجه میزان مهارت افراد در زمینه‌های مختلف شوند اما با بررسی بیشتر و گذر زمان می‌توان تا حدودی به وجود مهارت‌های نرم در آن‌ها پی برد.

 

طبق آمار موجود، درصد زیادی از افراد به دلیل نداشتن مهارت‌های نرم در شغل خود شکست می‌خورند و از شرکت‌ها و کسب‌وکارهایی که در آن‌ها حضور داشتند، خارج می‌شوند. این مسئله، برای این اشخاص مشکل‌ساز خواهد شد و تاثیر منفی‌اش بر ابعاد مختلف زندگی آن‌ها غیر قابل انکار خواهد بود. این نشان‌دهنده‌ی اهمیت یادگیری مهارت‌های نرم برای تمام افراد است. آموزش و یادگیری این مهارت‌ها از سنین پایین می‌تواند تاثیر زیادی بر رشد شخصیت و افزایش توانمندی ارتباطی و اجتماعی افراد شود و میزان احتمال شکست شغلی و حتی شکست در روابط آینده‌ی آن‌ها را کاهش دهد. نظر شما چیست؟ شما چه تجربیاتی در این رابطه دارید؟ خوشحال می‌شویم که در بخش کامنت‌ها نظرات شما را درباره‌ی این موضوع بخوانیم.

اگر هنوز هم درباره این که مهارت های نرم چیست سوالی دارید پیشنهاد میکنیم برای مطالعه بیشتر این مقاله درباره مهارت های نرم را نیز بررسی کنید در این مقاله مهارت های نرم به طور کامل توضیح داده شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *