پژوهش در روانشناسی

پایان نامه کارشناسی روانشناسی خود را چگونه بنویسیم و چه اقداماتی انجام دهیم؟

نوشتن پایان نامه کارشناسی روانشناسی

احتمالا میدانید که دانشجویان کارشناسی روانشناسی نیز در ترم آخر تحصیل خود باید یک پروژه تحت عنوان پژوهش علمی یا همان پایان نامه تحویل دهند. اما دانشجویان کارشناسی تجربه چندانی درانجام پژوهش های علمی و  نوشتن پایان نامه ندارند. بنابراین نوشتن پایان نامه کارشناسی روانشناسی ممکن است برای آن ها یک چالش بزرگ باشد. اما نگران نباشید، در این مقاله ما درباره نحوه نوشتن پایان نامه کارشناسی روانشناسی شما را راهنمایی خواهیم کرد.

پایان نامه کارشناسی روانشناسی چگونه است؟

پایان نامه های کارشناسی روانشناسی قرار نیست چاپ شوند. درواقع آن ها پایان نامه های واقعی نیستند که نوشتنشان ماه ها طول بکشد و بعد هم دانشجو در جلسه دفاع، پایان نامه خود را ارائه دهد. پایان نامه های کارشناسی فقط پژوهش های تمرینی هستند و بنابراین این که به چه صورت نوشته شوند به نظر استاد راهنما بستگی دارد. به طور مثال این که حجم پایان نامه چقدر باشد، تمام فصل های پایان نامه نوشته شوند یا نه، قبل از شروع کار نیاز به نوشتن پروپوزال هست یا خیر، پژوهش کتابخانه ای باشد یا داده های جدیدی تولید شود، همه به نظر استاد راهنما بستگی دارد. حتی بعضی از اساتید نیز از دانشجو انتظار نوشتن پایان نامه ندارند و پروژه دیگری مانند ترجمه کتاب و… را به دانشجویان خود میسپارند. به طور کلی هدف از نوشتن پایان نامه کارشناسی، یک تمرین و آشنایی دانشجویان با روند نوشتن پایان نامه است.

با وجود تمام این ها ما در این مقاله فصل های مختلف یک پایان نامه کارشناسی روانشناسی را به شما معرفی میکنیم و شما را برای نوشتن هر فصل قدم به قدم راهنمایی میکنیم. در پایان نیز به یک سری از سوالاتی که ممکن است برایتان پیش آمده باشد پاسخ خواهیم داد.

انتخاب موضوع پایان نامه

برای انتخاب موضوع پایان نامه کارشناسی خود باید با استاد راهنمای خود مشورت کرده و موضوع را به تایید ایشان برسانید. موضوعی که انتخاب میکنید بهتر است در حوزه های مورد علاقه خودتان باشد تا مسیر انجام پژوهش نیز برای شما جذاب تر شود. همچنین حتما باید امکانات و مدت زمانی که در اختیار دارید را نیز مد نظر داشته باشید. توجه داشته باشید که برای انجام پایان نامه کارشناسی روانشناسی به اندازه پایان نامه ارشد و دکتری وقت و امکانات در اختیار شما قرار نمیدهند بنابراین موضوعی را انتخاب کنید که توانایی انجام پژوهش در آن حوزه را داشته باشید. به طور مثال اگر بخواهید درباره ارتباط بهداشت روان و امید به زندگی در بیماران مرد مبتلا به تومور سرطانی بدخیم در گیلان تحقیق کنید احتمالا کار چندان آسانی برای شما نخواهد بود!

پس موضوعی انتخاب کنید که هم به آن علاقه داشته باشید هم دسترسی به اطلاعات و آزمودنی های مورد نیازتان برای شما ممکن باشد و هم بتوانید پژوهش خود را به موقع تحویل دهید. بسیاری از دانشجویان ترجیح میدهند در مقطع لیسانس بر روی موضوعات عمومی مانند عزت نفس، استرس و اضطراب، خودکارآمدی، کمالگرایی، هوش هیجانی و… پژوهش انجام دهند.

صفحات اول پایان نامه

در پایان نامه چند صفحه قبل از فصل اول، به عنوان، اطلاعات دانشجو، فهرست و چکیده اختصاص داده میشوند. نوشتن این بخش به نسبت زمان زیادی از شما نمیگیرد و در پایان کار نوشته میشود.

اولین صفحه پایان نامه صفحه عنوان خواهد بود. این صفحه به شکلی که در زیر میبینید طراحی میشود. در قسمت بالای صفحه آرم دانشگاه گذاشته میشوند. زیر آن، عنوان پژوهش نوشته میشود. پایین این بخش اسم دانشجو و زیرش نام استاد راهنما نوشته میشود. در انتها نیز سال درج میشود.

بعد از آن نوبت صفحه فهرست است که در پایان کار برای پایان نامه خود تهیه میکنید. اگر در لحظات آخر تغییراتی در پایان نامه اعمال کردید حواستان باشد که در صورت نیاز فهرست را نیز ویرایش کنید.

قسمت بعدی مربوط به چکیده است. چکیده خلاصه ای از مقاله است که در پایان کار نوشته میشود. در این بخش به صورت مختصر درباره موضوع و متغیرهای خود، شیوه اجرا و نتیجه ای که به دست آوردید بنویسید.

فصل اول پایان نامه: کلیات پژوهش

این فصل شامل موارد زیر میشود که هر کدام را توضیح میدهیم.

بیان مسئله

در اینجا شما درباره موضوع و متغیر های خود توضیحاتی را ارائه میدهید. برای نوشتن این بخش از مقالات و کتاب هایی که به موضوع شما مربوط میشوند استفاده کنید. در این بخش از مقاله هیچ جمله ای را بدون رفرنس ننویسید. اگر از بخش نتیجه گیری مقالات دیگر استفاده میکنید (یعنی نتایج مربوط به همان مقاله را مینویسید) همان مقاله را به عنوان رفرنس بیاورید اما اگر از محتوایی در یک مقاله استفاده میکنید که همان مقاله نیز از جای دیگری به عنوان رفرنس استفاده کرده است پس شما نیز باید از روفرنس اصلی استفاده کنید. برای نوشتن این بخش، از مقالات و کتاب های معتبر و به روز استفاده کنید.

هدف

هدف از انجام پژوهش خود (یعنی این که چه موضوعی را میخواهید بررسی کنید) را در این بخش بنویسید. هدف شبیه به عنوان مقاله است.

فرضیه/ سوال

اینکه فرضیه داشته باشید یا سوال به پژوهش خودتان بستگی دارد. اگر تحقیقات قبلی در آن زمینه آنقدر گسترده هستند که بتوانید فرضیه ای برای پژوهش خود تعیین کنید پس بهتر است فرضیه بنویسید. اما اگر نمیتوانید فرضیه ای تبیین کنید پس از سوال استفاده کنید. نمونه:

فرضیه: شاغل بودن مادر میتواند بر روی اعتماد به نفس فرزندان دختر تاثیرگذار باشد.

سوال: آیا شاغل بودن مادر میتواند بر روی اعتماد به نفس فزندان دختر تاثیرگذار باشد؟

ضرورت تحقیق

در این بخش شما خواننده را متقاعد میکنید که چرا انجام این تحقیق ضرورت دارد. برای نوشتن این بخش نیز از مقالات مرتبط استفاده کنید و فراموش نکنید حتما رفرنس ها را در پایان مقاله بنویسید.

فصل دوم پایان نامه: پیشینه پژوهش

فصل دوم مربوط به پیشینه پژوهش است.

تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

شما باید تمامی متغیرهای پژوهش خود را که در عنوان ذکر کرده اید تعریف کنید. این تعریف‌ها را با توجه پژوهش ها و مطالعات قبلی بنویسید. دیگر لازم به ذکر نیست که نوشتن رفرنس ها را نیز نباید فراموش کنید. این بخش، تعریف مفهومی متغیرها میشود. برای نوشتن تعاریف عملیاتی متغیرها باید با توجه به پرسشنامه هایی که برای پژوهش خود در نظر گرفته اید بنویسید منظورتان از این متغیر ها چیست. به طور مثال برای تعریف عملیاتی کمالگرایی میتوان اینطور نوشت: در اینجا منظور از کمالگرایی نمره فرد در پرسشنامه کمالگرایی چند بعدی فراست است.

پژوهش های پیشین

پژوهش های قبلی که به موضوع مقاله شما مربوط هستند را بررسی کنید و در این بخش خلاصه ای از آنها و نتایجی که به دست آورده اند را بنویسید.

فصل سوم پایان نامه: روش پژوهش

این بخش مروبوط به روش اجرای پژوهش است.

جامعه آماری و نمونه

جامعه آماری و نمونه و نحوه نمونه گیری خود را به صورت دقیق بنویسید.

ابزار های پژوهش

اگر برای پژوهش خود از پرسشنامه استفاده کرده اید تمام پرسشنامه ها را معرفی کنید و درباره شان توضیح دهید.

شیوه اجرا

اینکه چطور پژوهش خود را اجرا کردید، چطور نمونه گیری کردید، از چه روش پژوهشی ای استفاده کردید همه مربوط به این بخش میشوند. مثلا اگر شما پژوهش خود را از طریق مصاحبه انجام داده اید، پژوهش شما کیفی است یا تحقیقتان از نوع همبستگی است همگی باید در این بخش اشاره شوند.

فصل چهارم: یافته های پژوهش

یافته های پژوهش خود را در این فصل مینویسید. این بخش مخصوص داده ها و نتایجی است که به دست آورده اید. شما بعد از اینکه داده های خود را از آزمودنی های خود جمع آوری کردید آن ها را از نظر آماری تحلیل میکنید و نتایج آماری را همراه با اعداد و ارقام و جداول در این بخش قرار میدهید.

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

در این فصل درباره نتیجه تحقیقات خود نتیجه گیری میکنید و این بخش ها را شامل میشود:

بحث و نتیجه گیری

در این بخش شما میتوانید هم از رفرنس ها و هم از نتایجی که به دست آورده اید استفاده کنید. بحث درباره نتایج و تبیین نیز در همین بخش قرار دارند.

محدودیت ها

محدودیت هایی که برای انجام پژوهش داشتید و بدون آن ها دست شما برای انجام پژوهش بازتر بود را بنویسید.

پیشنهادها

شامل پیشنهادات پژوهشی و کاربردی میشود.

پیشنهادات پژوهشی: پیشنهاداتی که برای پژوهش های بعدی در این حوزه دارید را بنویسید.

پیشنهادات کاربردی: با توجه به تحقیقی که انجام دادید پیشنهاد های کاربردی که دارید و میتواند مفید باشد را بنویسید.

فهرست منابع

در پایان تمام منابع فارسی و غیر فارسی که در مقاله استفاده کرده اید را به صورت استاندارد به پایان مقاله اضافه کنید.

خسته نباشید! شما نوشتن پایان نامه کارشناسی روانشناسی خود را تمام کردید. این مقاله بیشتر در رابطه با نوشتن خود پایان نامه بود درباره نحوه اجرای پژوهش توضیحات زیادی ارائه ندادیم چرا که خارج از این موضوع خواهد بود.

حالا به تعدادی از سوالاتی که ممکن است برای شما مطرح باشد جواب خواهیم داد.

مقاله معرفی انواع رویکردهای روانشناسی را نیز مطالعه کنید.

چطور با استاد راهنما ارتباط برقرار کنیم؟

پژوهش انفرادی-گروهی یکی از واحد هایی است که هر دانشجوی روانشناسی باید آن را پاس کند. اما مانند واحد های دیگر کلاس های منظم برای آن برگزار نمیشود. شما خودتان استاد راهنمای خود را انتخاب میکنید و برای شروع کار با ایشان هماهنگ میکنید. احتمالا استادتان جلساتی را برای ارائه توضیحات درباره نحوه کار و همچنین بررسی پایان نامه تان با شما و دیگر دانشجویان خواهد داشت. همچنین از آنجا که ممکن است در طول مسیر با سوالات بسیاری مواجه شوید پس حتما درباره راه های ارتباطی با استاد خود، با ایشان صحبت کنید.

با چه استادانی برای نوشتن پایان نامه کارشناسی همکاری کنیم؟

همانطور که گفتیم نحوه نوشتن پایان نامه کارشناسی روانشناسی تا حد زیادی به استاد راهنما بستگی دارد. در نتیجه از قبل حتما درباره اساتیدی که این واحد را ارائه میدهند و روش کار آن ها تحقیق کنید. اگر هدفتان نوشتن یک پایان نامه کارشناسی روانشناسی درست و حسابی است، پس به سراغ استادی بروید که او نیز انتظارات جدی از شما دارد و برای شما وقت بیشتری میگذارد. اما اگر هدفتان گذراندن این واحد و کسب نمره بالا است، خودتان میدانید به سراغ کدام اساتید بروید!

مقالات مرتبط را چطور پیدا کنیم؟

پیشنهاد ما این است که از گوگل محقق استفاده کنید و درباره متغیرهای پژوهش خود جستجو کنید تا مقالات معتبر برای شما نمایش داده شوند. فراموش نکنید که فقط مقالاتی که در سایت های معتبر قرار داده شده اند را برای پایان نامه خود استفاده کنید.

نکته مهم درباره ساختار پایان نامه

حتما قبل از نوشتن پایان نامه خود نمونه های پایان نامه های مرتبط را بررسی کنید و از آن ها در نوشتن الگو بگیرید تا از نظر ظاهری پایان نامه روانشناسی شما استاندارد باشد. همچنین حتما درباره فصل ها و عناوین پایان نامه با استاد راهنمای خود نیز هماهنگ باشید. ممکن است پایان نامه های مختلف از نظر ساختار تا حدی با یکدیگر متفاوت باشند.

در پایان به شما توصیه میکنیم که کار پژوهشی خود را در اسرع وقت شروع کنید و آن را جدی بگیرید چرا که نوشتن پایان نامه کارشناسی روانشناسی میتواند یک فرصت بسیار خوب برای شما باشد تا با نوشتن پایان نامه روانشناسی آشنا شوید و اشکالات خود را برطرف کنید.

سایت روان‌نویس نیز در ساخت آزمون های روانشناختی شما برای  پژوهشتان همراه تان است. روی ما حساب کنید!

در سایت روان نویس تست شخصیت شناسی نئو را رایگان انجام دهید. همچنین آزمون رغبت سنجی هالند را نیز از دست ندهید.

اگر همچنان درباره نوشتن پایان نامه کارشناسی روانشاسی ابهام یا سوالی دارید در بخش کامنت ها بپرسید تا به جواب سوال خود برسید.

برای مطالعه درباره نوشتن مقاله علمی کلیک کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *