آزمون های روانشناختی

برای انتخاب رشته از تست هالند غافل نشو!

انجام آزمون هالند برای انتخاب رشته

انتخاب رشته تحصیلی و شاخه‌ی شغلی یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که هر فرد در زندگی خود می‌گیرد. این تصمیم می‌تواند نقش بسزایی در آینده‌ی افراد داشته باشد. در انتخاب رشته‌ی تحصیلی، افراد باید عوامل محتلفی مانند: علاقه و استعداد، بازارکار، نیاز بازار، شرایط اجتماعی و اقتصادی و… را در نظر بگیرند.

برای تصمیم‌گیری درست و دقیق برای انتخاب رشته، معمولا تست‌های روانشناختی کاربرد ویژه‌ای دارند. یکی از این تست‌ها که برای انتخاب رشته تحصیلی و شغلی طراحی شده است؛ تست هالند می‌باشد. تست هالند برای انتخاب رشته کاربردی و مفید است و تاحد زیادی شما را راهنمایی می‌کند تا انتخاب بهتری داشته باشید. در ادامه‌ی این مقاله به بررسی تست هالند برای انتخاب رشته می‌پردازیم و این موضوع را چند وجه مختلف بررسی می‌کنیم.

همین الان تست رغبت سنجی هالند رو رایگان در روان نویس انجام بده.

تست هالند چیست؟

 

تست هالند نخستین بار در دهه‌ی ۱۹۵۰ میلادی توسعه یافت. این تست توسط یک روانشناس آمریکایی  به نام جان هالند ابداع شد که اعتقاد داشت: افراد تنها در شغلی که با انگیزه و شخصیت‌شان همخوانی دارد، بهترین عملکرد را دارند و فردی موفق می‌شوند. از همان زمان تا کنون این تست برای انتخاب رشته تحصیلی و شغلی کاربرد دارد. امروزه این تست در مراکز مشاوره استفاده می‌شود و مشاوران با استفاده از تست هالند در انتخاب رشته تحصیلی به افراد کمک می‌کنند تا انتخاب بهتری داشته باشند.

به طور کلی ایده‌ی تست هالند این است که افراد بر اساس استعدادها، مهارت‌ها و علایقی که دارند در شش نوع مختلف شخصیت تقسیم‌بندی می‌شوند. این شش نوع شخصیت عبارتند از:

  • واقع گرا *Realistic*

این دسته از افراد معمولا علاقه‌مند به کارها و فعالیت‌های فیزیکی مانند کارهای ساختمانی، ورزش و کشاورزی هستند.

  • تحقیقاتی *Investigative

این دسته افراد به تحقیقات علمی و حل و کشف مسائل پیچیده علاقه‌مند هستند. برای مثال تحقیقاتی در حوزه‌ی پزشکی، علوم پایه، مهندسی و….

  • هنری **Artistic

این افراد به خلق آثار هنری و فعالیت در زمینه‌های هنری مانند موسیقی، سفال‌گری و مجسمه‌سازی، نقاشی و…

  • اجتماعی **Social

افرادی که به کمک کردن به دیگران و حل مسائل اجتماعی-فرهنگی علاقه‌مند هستند در این دسته قرار می‌گیرند. این دسته افراد به رشته‌ها و شغل‌هایی مانند مشاوره، تدریس، آموزش و… علاقه دارند.

  • متهور *Enterprising*

پنجمین نوع شخصیت در تست هالند،  شخصیت متهور یا کار آفرینانه است. در این نوع شخصیت افراد به رهبری، کارآفرینی، مدیریت، فروش و بازاریابی علاقه دارند.

  • قاعده‌مند **Conventional

این دسته از افراد مناسب رشته‌های تحصیلی‌ای مانند حسابداری، امور مالی و اداری و… هستند.

پیشنهادی: انجام رایگان تست هوش هیجانی بار آن

۸ مورد از کاربردها و فواید تست هالند برای انتخاب رشته

جلوگیری از انتخاب رشته‌ی تحصیلی اشتباه

همان‌طور که  پیش‌تر نیز اشاره کردیم انتخاب صحیح  رشته‌ی تحصیلی تاثیر بسزایی در آینده‌ی افراد دارد. حال اگر فرد به اشتباه رشته‌ای را انتخاب کند که مناسب او نیست و پس از مدتی متوجه نبود علاقه نسبت به آن رشته شود، زمان باارزش خود را از دست داده است. تست هالند درصد خطا در انتخاب رشته را کاهش می‌دهد  تا حد زیادی به افراد کمک می‌کند تا رشته‌ی مناسب خودشان را انتخاب کنند.

درواقع فرد با استفاده از نتایج تست هالند و تطابق آن با رشته‌های مورد نظرش می‌تواند اطمینان حاصل کند که کدام مسیر و رشته مناسب او و شخصیتش است.

کمک به شناخت بهتر خود

تست هالند به افراد کمک می‌کند تا شخصیت خود را بهتر بشناسند و به شناخت عمیق‌تری نسبت به خود برسند. تست هالند برای انتخاب رشته، تعدادی سوال از افراد می‌پرسد و با توجه به پاسخ آن سوال‌ها افراد در در گروه‌های مختلف شخصیتی قرار می‌دهد. این دسته‌بندی شخصیتی به افراد کمک می‌کند تا بهتر خود را بشناسند و انتخاب درست‌تری با توجه به شخصیت‌شان داشته باشند. با شناخت و درک بهتر علایق و استعدادها افراد می‌توانند انتخاب دقیق‌تری در رشته‌ی  تحصیلی خود داشته بلشند.

انطباق دادن رشته‌ها با علایق و استعدادها

نتایج تست هالند به افراد کمک می‌کند تا بتوانند علایق و استعدادهای خود را با رشته‌های مدنظرشان تطبیق دهند و در نهایت رشته‌ای را انتخاب کنند که بیشترین هم‌‌خوانی را با علایق‌شان دارد. در چنین حالتی اگر انتخاب رشته به درستی صورت بگیرد، شانس موفقیت فرد در آن رشته در بیشترین حالت ممکن است.

کمک به انتخاب رشته‌ی مناسب با توجه به توانایی‌های افراد

از آنجایی که تست هالند توانایی‌های افراد را در حوزه‌های مختلف ارزیابی می‌کند، این امکان را برای دانش‌آموزان و داشجویان فراهم می‌کند تا براساس توانمندی‌های خود رشته‌ی تحصیلی‌شان را انتخاب کنند. این امر موجب می‌شود که فرد در حوزه‌ای فعالیت کند که در آن توانا است و شانس موفقیت بیشتری دارد.

افزایش انگیزه و رضایت نسبت به رشته تحصیلی

از آنجایی که تست هالند برای انتخاب رشته به انتخاب دقیق و بهتر رشته‌ی تحصیلی کمک می‌کند، انگیزه‌ی افراد برای تحصیل و احتمال علاقه و رضایت داشتن از رشته تحصیلی افزایش می‌یابد. همچنین در صورت انتخاب رشته‌ی مناسب، افراد معمولا راحت‌تر با سختی‌ها و چالش‌های رشته‌ی تحصیلی خود کنار می‌آیند. چراکه رشته‌شان را دوست دارند و می‌دانند که در نهایت به جایی خواهند رسید که به آن علاقه دارند.

عملکرد بهتر در رشته‌ی تحصیلی

انتخاب رشته‌ای که با توانایی‌ها و مهارت‌های فرد هم‌خوانی دارد، منجر به افزایش عملکرد فرد در رشته‌ی مورد نظر می‌شود. زیرا در چنین حالتی فرد در زمینه‌ای فعالیت می‌کند و درس می‌خواند که در آن توانایی دارد و می‌تواند از تمام توانی که دارد برای رشد و پیشترفت استفاده کند.

افزایش اعتماد به نفس افراد

شناخت دقیق‌ شخصیت خود و انتخاب رشته‌ی تحصیلی متناسب با آن، موجب افزایش اعتماد به نفس و خودشناسی فرد می‌شود. چراکه در این شرایط فرد کاری را انجام می‌دهد که به آن علاقه‌مند است و از آن لذت می‌برد. همچنین نسبت به رشته‌ی تحصیلی خود احساس بسیار خوبی دارد و می‌تواند به بهترین شکل ممکن در رشته‌ی تحصیلی‌اش فعالیت کند.

چگونه می‌توان تست هالند برای انتخاب رشته را انجام داد؟

برای انجام تست هالند افراد می‌توانید از وبسایت‌هایی که این تست را به صورت آنلاین انجام می‌دهند، استقاده کنید. این وبسایت‌ها معمولا رایگان هستند اما نتیجه‌ای که به شما نمایش می‌دهند خلاصه‌وار است و تحلیل دقیقی از شخصیت شما ارائه نمی‌دهد. برای تحلیل و آنالیز دقیق تایپ شخصیتی، بهتر است برای انجام تست هالند برای انتخاب رشته به مراکز مشاوره مراجعه کنید. این مراکز با ارائه آنالیزی دقیق، شخصیت شما را به طور دقیق آنالیز می‌کنند و شما را برای انتخاب رشته‌ی تحصیلی مناسب راهنمایی می‌کنند.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با روند کلی و برخی از کاربردهای تست هالند برای انتخاب رشته، آشنا کنیم. فراموش نکنید که انتخاب رشته امری مهم و حائز اهمیت است و افراد باید با درنظر گرفتن جوانب مختلف، رشته‌ی تحصیلی خود را انتخاب کنند. بنابراین در صورت وجود هرگونه ابهام با یک مشاور و متخصص ارتباط بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *