روانشناسی کودک

نکاتی که والدین باید راجع‌به دختر ۱۲ ساله‌شان بدانند!

روانشناسی دختر 12 ساله

۱۲ سالگی سن ورود به دوره‌ی نوجوانی است. دختران در این سن و دوره با تغییرات و مسائل زیادی روبه‌رو می‌شوند. همچنین این دوره از زندگی دختران تاثیر و نقش بسزایی در رشد شخصیت و تکامل هویت آنها دارد. به همین دلیل، مهم است که والدین از این تغییرات و نحوه‌ی صحیح  برخورد در مواجهه با آنها، آگاه باشند. در ادامه‌ی این مقاله همراه ما باشید تا به طور کامل به بررسی روانشناسی دختر ۱۲ ساله بپردازیم.

دختران ۱۲ ساله با چه تغییرات جسمانی مواجه می‌شوند؟

تغییرات جسمانی دختران ۱۲ ساله معمولا از تغییرات هورمونی منشا می‌گیرد و نشان‌دهنده‌ی ورود دختران به مرحله‌ی بلوغ جسمانی است. دختران ۱۲ ساله، معمولا با تغییراتی مانند تغیر در وزن و قد، تغییر در شکل بدن، تغییرات پوست و مویی و… مواجه می‌شوند.

برای بسیاری از دختران ۱۲ ساله، این سن، سن شروع قاعدگی است. شروع قاعدگی با تغییرات هورمونی بسیاری همراه است که در برخی موارد موجب بهم ریختن سلامت پوست و مو می‌شود. این مشکلات پوست و مو، معمولا برای دختران بسیار آزاردهنده هستند و ممکن است باعث بروز برخی اختلالات روحی شوند. همچنین ممکن است شاهد رویش مو در برخی از نواحی مانند زیربغل، دست و پاها و صورت دختر ۱۲ ساله باشید. لازم است  والدین به دختر ۱۲ ساله خود، یادآوری کنند که این تغییرات نشانه‌ی فرآیند طبیعی بلوغ جسمانی است و برای هرفرد در چینن سنی رخ می‌دهد. حمایت و توجه  والدین از دختر ۱۲ ساله‌شان به آنها کمک می‌کند تا راحت‌تر و سریع‌تر این تغییرات را بپذیرند.

به طور کلی تغییرات جسمانی که دختر ۱۲ ساله تجربه می‌کند به شرح زیر است:

  • تغییر رنگ پوست
  • تغییر در اندازه و شکل سینه‌ها
  • چرب شدن پوست و آکنه
  • افزایش قد
  • افزایش وزن
  • افزایش چربی مو
  • و….

همچنین بخوانید: تست روانشناسی کودکان دبستانی

از نظر روانشناسی دختر ۱۲ ساله، در این سن با چه چالش‌ها و مشکلاتی برخورد می‌کند؟

از آنجایی که معمولا این سن با شروع فرآیند بلوغ جسمانی همراه است، دختر ۱۲ ساله ممکن است با مشکلات مختلفی مواجه شود. برای مثال افزایش استرس و حتی در برخی موارد افسردگی، از قبیل مشکلاتی است که در این سن رخ می‌دهد. این مشکلات می‌توانند بر رشد و توسعه دختر ۱۲ ساله تاثیر بگذارند و روند عادی زندگی را مختل کند.

برخی از این بحران‌ها و مشکلات عبارتند از:

درگیر شدن با برخی از اختلالات روحی-روانی

در روانشناسی دختر ۱۲ ساله، مشخص شده است که بسیاری از دختران در این سن، با برخی مشکلات روانی مثل اضطراب، نگرانی، افسردگی، استرس و… درگیر می‌شوند. علت این موضوع به تغییرات هورمونی و خلقی در دوران بلوغ مربوط است.

عدم پذیرش تغییرات و کنار نیامدن با بلوغ جسمانی

 عدم پذیرش تغییرات دوران بلوغ در دختران ۱۲ ساله می‌تواند به عنوان یک مسئله‌ی مهم در روانشناسی دختر ۱۲ ساله بیان شود. این عدم پذیرش معمولا ناشی از نگرانی‌ها و تنش‌های روانی است که دختران ۱۲ ساله در این دوره‌ی مهم از زندگی‌شان تجربه می‌کنند.

نگرانی از پذیرفته شدن در جمع همسن‌وسالان

علت این چالش در روانشناسی دختر ۱۲ ساله، تغییرات ظاهری‌ای است که در این دوره برای دختران رخ می‌دهد.  دختر ۱۲ ساله نگران است که این تغییرات جایگاه او را در اجتماع و میان دوستانش تحت تاثیر قرار دهد و نتواند مثل قبل با دوستانش در ارتباط باشد.

تجربه کردن احساسات منفی نسبت به ظاهر

یکی دیگر از چالش‌هایی که دختران ۱۲ ساله و به طور کلی نوجوانان را درگیر می‌کند، تجربه کردن احساسات منفی درباره‌ی ظاهرشان است. در این سن و سال به دلیل قرارگیری در دوره‌ی بسیار حساس بلوغ، اکثر دختران این احساسات را تجربه می‌کنند.

دختران در این سن تمایل دارند زیبا باشند و به ظاهر خود بسیار اهمیت می‌دهند. همچنین رسانه و مدیاهای مختلف اغلب این باور را به دختران القا می‌کنند که باید ظاهری بی‌نقص و زیبا داشته باشند. و از آنجایی که در دوران بلوغ، تغییرات هورمونی پوست و مو را تحت تاثیر قرار می‌دهد و مشکلاتی به وجود می‌آورد، دختران بیش از پیش حساس می‌شوند. بنابراین ممکن است برخی احساسات منفی را نسبت به ظاهر خود تجربه کنند.

درباره احساس نوجوانان درباره ظاهر خود بیشتر بخوانید.

والدین در مقابل این تغییرات و چالش‌های دختر ۱۲ ساله چه رفتاری باید داشته باشند؟

رفتار والدین در این دوره‌ی مهم از زندگی دختران، بسیار مهم و کلیدی است. در روانشناسی دختر ۱۲ ساله مشخص شده است که والدین می‌توانند بار فتار درست و به‌جا به دختر خود کمک کنند. معمولا دخترانی که والدینی آگاه و حمایت‌گر دارند، راحت‌تر از دوران بلوغ عبور می‌کنند.

 ایجاد آگاهی نسبت به تغییرات و بلوغ

دخترانی که معمولا نسبت به بلوغ آگاهی دارند، راحت‌تر تغییرات رخ داده را می‌پذیرند. از این رو مهم و حائز اهمیت است که والدین با دختر خود صحبت کنند و به او پیش‌زمینه‌ای از بلوغ و تغییرات جسمانی بدهند. والدین باید صادق باشند و در مورد تغییرات احساسی و جسمانی کامل و شفاف توضیح دهند.

شنونده‌ی خوبی باشید

در روانشناسی دختر ۱۲ ساله، دختران باید بتوانند احساسات خود را بروز دهند. ایجاد احساس امنیت و اطمینان دادن به دختران برای صحبت کردن از احساساتشان، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که والدین باید انجام دهند.

احترام گذاشتن به حریم خصوصی فرزندتان

در این سن حریم خصوصی اهمیت ویژه‌ای برای دختران دارد. واالدین باید تا حد امکان به درخواست‌ها و حریم خصوصی دخترشان احترام بگذارند.

اعمال محدودیت مناسب و ضروری

در برابر برخی از رفتارها و تمایلات دختر ۱۲ ساله، باید محدودیت‌ها و خط قرمز‌هایی تعیین کنید. برای مثال دختر ۱۲ ساله در این سن، معمولا تمایل به دوستی با جنس مخالف دارد. در چنین شرایطی بهتر است والدین صادقانه با دخترشان صحبت کنند و حدومرزهای مشخصی داشته باشند.

آموزش دادن مهارت‌های ارتباطی و حل مسئله

در روانشناسی دختر ۱۲ ساله توصیه می‌شود که والدین در این سن برخی مهارت‌های کلیدی را به دختران بیاموزند. این مهارت‌ها به دختر کمک می‌کند تا بهتر ارتباط برقرار کند و در آینده نیز بتواند خودش مشکلاتش را حل کند.

جمع‌بندی

در بالا سعی کردیم روانشناسی دختر ۱۲ ساله را تاجای ممکن بررسی کنیم. اما لازم به ذکر است که در برخی مواقع برای حل برخی از مشکلات و چالش‌ها در این سن، نیاز به مشاور و متخصص است. بنابراین در صورت نیاز حتما با یک متخصص درارتباط باشید تا راهنمایی کامل و دقیقی درباره‌ی دختر ۱۲ ساله‌تان بگیرید.

همچنین بخوانید: روانشناسی دختر ۱۴ ساله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *