توسعه فردی

چک لیست توسعه فردی: قدم به قدم در مسیر توسعه فردس

چک لیست توسعه فردی

برای توسعه فردی چه گام‌هایی باید برداریم؟

در مقالات پیشین درباره گام های توسعه فردی صحبت کردیم خلاصه ای از مطالب را با هم دیگر مرور می‌کنیم و بعد به سراغ چک لیست توسعه فردی میرویم. همانطور که صحبت کردیم توسعه فردی یک فرایند خود سازی است که شامل انجام فعالیت‌ها و یادگیری مهارت‌هایی است که باعث ‌می‌شود افراد یک عملکرد بهتر از گذشته درابعاد مختلف زندگی خود داشته باشند و کیفیت زندگی آن‌ها افزایش پیدا کند. توسعه فردی شامل خوداگاهی و خودشناسی، افزایش عزت نفس، رشد معنوی، توسعه استعدادها، ایجاد قابلیت اشتغال، بهبود مهارت های اجتماعی، بهبود سلامت جسمی و روانی و… می‌شود. فرآیند توسعه فردی یک شب نتیجه نمی‌دهد بلکه یک فرآیند پیوسته است که گام‌های مختلفی دارد و نیازمند تلاش مستمر است..

سه گام اول توسعه فردی

شناخت خود:

اولین و مهم ترین اقدام خود شناسی است. شما با شناخت دقیق خودتان می‌توانید نقشه راه زندگیتان را ترسیم کنید. شما می‌توانید برای خودشناسی از تست‌های روانشناسی و خودشناسی کمک بگیرید.

تعیین هدف:

بعد از خود شناسی با توجه به اطلاعاتی که درباره خودتان دارید بعد از خودشناسی کسب کرده‎‌اید می توانید درباره اهدافی که در زندگی دارید برنامه ریزی کنید و تصمیم بگیرید؛ با انتخاب اهداف مسیر شما در زندگیتان مشخص می‌شود.

برنامه ریزی و اقدام:

پس انتخاب هدف‌هایتان وارد مرحله برنامه ریزی می شویم. یک برنامه ریزی منطقی داشته باشید و در راستای برنامه ریزیتان اقدام کنید.

چک لیست توسعه فردی

قدم اول:تقویت پتانسیل انسانی    

هر فردی دارای یک قدرتی است که براساس این قدرت دارای توانایی‎‌هایی است که بتواند مهارت‌هایی در مسیر رشد و پیشرفت خود فرا بگیرد. در واقع با دستیابی به یک پتانسیل انسانی بالا می توان به یک زندگی بهتری که در آن احساس شادی و شادابی بیشتر است دست یافت. درنتیجه در این حالت فرد به بهترین شناخت از خود دست پیدا می‌کند.

قدم دوم: تغییر رفتار                                                                                                       

تمام افراد دارای الگوهای رفتاری متفاوت هستند که به طور ناخودآگاه در موقعیت های مختلف در ذهن انسان شکل می‌گیرد که در نتیجه تمام افراد دارای مجموعه‌ای از الگلو های رفتاری هستند. تغییر برخی از این عادت ها و الگوهای رفتاری در مسیر توسعه فردی لازم است که برای تغییر این الگوبندی مجدد مغز است یک قدم مهم در مسیر توسعه فردی است و برای تثبیت و پایداری این تغییرات باید این عادت‌ها را با رفتار جدید را تحت شرایط مختلف تکرار کنیم تا در ذهن تثبیت شود.                                                                                             

قدم سوم: توسعه شخصیت

آیا تابحال به این فکرکرده اید که برنامه های توسعه فردی برای تمام افراد دارای نتایج یکسان نیست؟ چرا اغلب برنامه ها در ایجاد نتایج طولانی مدت موفق نیستند؟ دلیل اینکه این برنامه ها دارای نتایج یکسان نیست این است این برنامه ها برای همه افراد به طور یکسان طراحی می شوند اما تمام افراد دارای عملکرد یکسان باهم نیستند. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که یک طیف وسیع از الگوهای رفتاری وجود دارد و افراد نیز دارای پتانسیل انسانی متفاوت از هم هستند در نتیجه اگر میخواهید در برنامه توسعه فردی موفق باشید باید نسبت به ویژگی های شخصیتی خود آگاه باشید تا مسیر موفقی به سمت توسعه فردی طی کنید.

مقاله تکنیک های ذهن آگاهی نیز در این مورد میتواند بریا شما مفید باشد.

قدم چهارم: رویاپردازی و خلق چشم انداز 


پس از طی کردن سه ماه متوالی فرد به یک شناخت خوبی از خود می‌رسد و درباره توانایی های خود اطلاعات کسب می‌کند؛ با توجه به اطلاعتات کسب شده و طی کردن پروسه خودشناسی می توان در مسیر رشد و پیشرفت گام های میسر تری برداشت و باعث رشد و پیشرفت می‌شود. همچنین اطلاعات فرد عمیق تر می‌شود و می‌توان مسیر های جدید تری را آغاز کرد و چشم انداز جدیدی برای آینده رقم زد و دنیا را به گونه ای متفاوت درک کرد.

قدم پنجم: تنظیم اهداف     

اگر بخوایم درباره هدف گذاری بلند مدت صحبت کنیم لازم است به این نکات توجه کنید اهداف بلند مدت شما باید چیزهایی باشد که شما به معنا واقعی در زندگی آن را میخواهید. اهداف انتخاب شده باید اهدافی باشند که دست یافتنی باشند و مسیر رسیدن به آن قابل مدیریت باشد در نتیجه اهدافی را انتخاب کنید که واقعا آن ها را می‌خواهید و یک مسیر پر هیاهو در مسیر توسعه فردی خود ایجاد کنیدو به آن دسترسی پیدا کنید.

مقاله مراحل تصمیم گیری در روانشاسی را نیز مطالعه کنید.

قدم ششم: روی نقاط تمرکز توجه کنید   

اگر مسیر توسعه فردی خود را به گونه ای برنامه ریزی کنید که تهاجمی باشد و باعث شود که شما احساس خستگی کنید منجر به این می‌شود که سما برنامه توسعه فردی را رها کنید در نتیجه بر روی مسائل مهم تمرکز کنید و در مسیر توسعه فردی خود برنامه‌ی ‌شلوغ برای خود ایجاد نکیند و فقط روی موضوعات و رشته هایی که علاقه دارید تمرکز کنید تا مسیر رشد و پیشرفت شما سریع تر پیش رود.

قدم هفتم: اولویت بندی اهداف

پس از گذوندن شش مرحله قبل در این مرحله لازم است پس از شناخت اهداف و موضوعات مورد علاقه خود، اهدافی را که تمایل دارید به آن‌ها دست یابید را باید اولویت بندی کنید. در مسیر اولویت بندی اهداف خود مثبت اندیش باشید و توجه کنید که به تمامی اهداف در آن واحد نمی‎‌توانید دست یابید اولویت بندی اهداف را رعایت کنید تا به اهداف بزرگتر دست یابید.

قدم هشتم: کشف و بررسی روش های تمرین

افراد با استعدادها و توانایی های برتر متولد نمی‌شوند بلکه با انجام تمرین های متفاوت استعداد و توانایی های خود را ارتقا می‌دهند. پس باید در مسیر چک لیست توسعه فردی باید یک سری تمرین قرار داد و به آن ها عمل کرد.

قدم نهم: شناختن فرصت ها و تهدیدها در مسیر توسعه فردی 

در مسیری که پیش روی شما قرار دارد یک سری اتفاق برای شما پیش می‌آید و اگر اتفاقات پیش آمده را به درستی مدیریت نکنید مانع شما در مسیر توسعه فردی می‌شود و یا مسیر رسیدن شما را به تاخیر می‌اندازد. پس لازم است با به کارگیری یک سری روش ها تهدید هایی را که باعث به تاخیر انداختن و یا شکست خوردن شما می‌شود را مدیریت کنید تا مسیر شما به درستی طی شود و رشد و پیشرفت انفاق بیوفتد.

قدم دهم: توسعه خویشتن 

در مسیر توسعه فردی به ایده هایی که در ذهن شما ایجاد می‌شود توجه کنید و ازتمامی فرصت هایی که برای شما ایجاد می‌شود نهایت استفاده را کنید. داشتن برنامه ریزی روزانه در این مسیر به شما کمک کننده است و عمل کردن به برنامه ها باعث می‌شود انگیزه بیشتری کسب کنید  و رشد و پیشرفتی را که در شخصیت شما اتفاق می‌افتد را احساس کنید.

قدم یازدهم: نکات مسیر توسعه فردی خود را یادداشت کنید

مورد بعدی که باید در قدم یازدهم و چک لیست برنامه توسعه فردی مد نظر داشته باشید قدم هایی را که در این مسیر طی می‌کنید را یادداشت کنید. نام افرادی را که در این مسیر به عنوان مشاور و دوست کنار شما هستند را یادداشت کنید. در این مدت سعی کنید انجام تمامی کارها  را خودتان عهده بگیرید و مسیر پیشرفت خود را بسنجید.

 

در پایان تیم روان نویس امید دارد تا شما در این مسیر موفق باشید و شما را در مسیر توسعه فردی همراهی می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *